De Nissan GT-R (R35 uitvoering) blies eind vorig jaar tien kaarsjes uit. Jawel, u leest het goed, 10! Flashback naar 2007. Wat deed u toen? Ik was een snotaap van 23 die afleveringen van Top Gear memoriseerde. Beetje zielig, ik weet het, maar wat doe je met je tijd als je geen vrienden hebt… Dat jaar zag de Porsche 997 nog het levenslicht, de Mercedes AMG SLS was gloednieuw, de Lamborghini Gallardo was nog een jong veulen en van de Ferrari 458 was nog geen sprake.

De Nissan GT-R sloeg in als een bom, een echte supercarkiller voor de helft van de prijs. Intussen is er heel wat veranderd. Top Gear heeft intussen een nieuwe cast, ik pretendeer een echte job te hebben en het supercar-landschap is flink veranderd. Edoch tekent de R35 GT-R nog steeds present. Maar is hij nu nog steeds die bom van weleer of voelt hij eerder aan als die oude spelconsole onder je TV die enkel nog boven komt om Singstar te spelen op beschonken avonden?

Even met de deur in huis vallen: gaat het nog steeds wat vooruit?

Dat de GT-R snel is, daar mag nog steeds geen twijfel over bestaan. Maar intussen is de rest van de industrie er ook best op vooruit gegaan. In die tien jaar is Godzilla natuurlijk ook mee geëvolueerd. De eerste versie zette slechts 450pk op het asfalt. Terwijl de laatste het nu doet met een flinke 570pk. De GT-R gaat nog steeds loeihard en doet dat nog steeds met ongelofelijk gemak. Het sleutelingredient blijft natuurlijk de waanzinnige wegligging. Het blijft bizar met welk gemak je aan hoge snelheid de bochten aan elkaar rijgt. Dit natuurlijk door de vierwielaandrijving die het koppel stuurt naar de wielen die er het meest mee kunnen aanvangen. Al mag het gezegd worden dat de concurrentie dit ondertussen ook kan.

Een ander “party piece” was natuurlijk de spectaculaire race start. Het oogwaterende honderdsprintje van 2.8 seconden dat YouTube nog steeds vult. Zelfs tien jaar later behoort Godzilla nog steeds bij de top. Nieuwere wagens, zoals de 911 Turbo S doen het misschien even goed of iets beter, maar kosten gemakkelijk het dubbele van de GT-R. De grootste dreiging voor de GT-R op dit vlak is natuurlijk de Tesla P100D. Die, in rechte lijn, vrolijk de vloer veegt met zowat elke wagen die zich ertegen wil meten. Wat wel meteen opvalt is dat de vroeger o zo snelle versnellingsbak met dubbele koppeling, een van de eerst gecommercialiseerde varianten, helemaal niet zo soepel is als bijvoorbeeld een Porsche PDK transmissie en al zeker niet zoals de immer vlotte Volkswagen DSG-bakken.

Supercar prestaties maar ook supercar afwerking?

De laatste generatie van de R35 heeft zich gericht op de verfijning van de GT-R. Zo kreeg het interieur een echte boost en werd de ophanging grondig aangepast. Het karakter van de GT-R werd bijgestuurd en heeft meer GT-talenten dan ervoor. Waar de eerdere versies cheap aanvoelden, met een stevige dosis aan Japans plastic in en rond het dashboard, is er nu ruimte voor een overdaad aan leder en alcantara.

Gran Turismo?

Sinds de R34 versie kreeg de GT-R altijd een beetje de vinger van digitaal racemonster toegewezen. Een supersportwagen die enkel snel was omdat alle computers je op de baan zouden houden. Een beetje zoals de Eurofighter Typhoon die zonder computers uit de lucht zou vallen. Maar ondanks alle generaties GT-R die we al getest hebben, zijn we hier nooit mee akkoord kunnen gaan. Dat er belachelijk veel getalenteerde systemen zijn die de wagen helpen en uit de struiken houden, gaan we zeker niet ontkennen. Maar in tegenstelling tot veel andere wagens zijn ze zeer communicatief. Zo voel je hoe de wagen het vermogen steeds naar de wielen met het meeste grip stuurt en dat gebeurt op een manier die helemaal niet artificieel aanvoelt, durf ik zeggen zelf een tikje mechanisch. De GT-R maakt trouwens ook overall een heel mechanisch geluid. De versnellingsbad maar een lekker klonky geluid, je hoort het gehuil van het vliegwiel, allemaal net zoals in een echte racewagen.

Volante Verdict:
De GT-R mag dan wel aan zijn tiende levensjaar toe zijn, maar hij is nog lang niet aan het eind van zijn latijn. Nog nooit zagen we een wagen die zo mee met de tijd evolueerde. Hij mag dan niet meer de hersenspoelende bom zijn van weleer maar hij kan gerust nog mee met de “joneses”. De versnellingsbak en het infotainment systeem zijn de enige twee dingen die de leeftijd van de R35 verraden maar tegen de helft van de prijs van de concurrentie kunnen we hem dat nog steeds vergeven.

 

Nissan GT-R (My 18)

Motor: 3.8l V6 Twin Turbo
Vermogen: 570pk
Koppel: 637 nm
0-100km/u: 2,7 sec
Topsnelheid: 315 km/u
Aandrijving: Integraal
Versnellingsbak: 6-traps dubbelkoppeling

Prijs vanaf: €99.900

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.