Ondergetekende testte voor een weekje de nieuwe BMW 540i Xdrive touring. Een ogenschijnlijk brave break met goeie en verzorgde manieren, groot comfort en bedeesde looks. Een doorsnee klassieke BMW zou je zeggen. Wel, schijn zou wel eens kunnen bedriegen.

Google eens fleet car of executive car en de kans is groot dat je bovenaan een Bmw 5-reeks tegen komt. Al jaar en dag staan de Belgische files vol met BMW 5-reeksen en heeft elke hoge of middelhoge pief in een bedrijf er eentje op de oprit staan. De meeste van deze wagens zijn echter doorsnee 520d of 530d’s. Hier is niks mis mee, integendeel. Maar echte adrenalineboosters kunnen we deze uitvoeringen niet noemen. Daarvoor heb je eerder een BMW zes-in-lijn nodig. En laat dat nu exact het type motor zijn dat in onze 540i Xdrive testwagen zat.

Hij lijkt nog steeds op al die andere 5-reeksen…

Klopt! dat is het geheim van de 540i. Ondanks het M-sport pakket waarmee onze testwagen was uitgerust, ziet hij er niet blitser of anders uit dan andere nieuwe 5-reeks tourings op de baan. Vink het M-sport pakket aan op je 520d-configuratie en jouw zelfontbrandend vierpittertje ziet er identiek uit. Het vierschil zit hem natuurlijk onder de kap. Want daar schuilt een mooie zes-in-lijn twinair die maar liefst 340 pk aan de grond zet. In combinatie met een koppel van 450 Nm, de Xdrive integraalaandrijving en de immer vlotte ZF8 Sport automaat, zorgt dit ervoor dat de 540i Touring een gezwind tempo laat optekenen. 100km/u verschijnt al na 5,1 seconden!

Het mooiste aan de wagen is dat je na de eerste paar kilometers zelf niet helemaal doorhebt wat er zich onder de kap verstopt. Het is pas wanneer je de wagen in sport-mode zet en het pedaal diep in het tapijt begraaft, dat de ware aard bovenkomt. Onwetende bijstaanders of passagiers weten ook helemaal niet wat hun overkomt.

Geen M540i?

Neen, dat niet. Die eer is voorbehouden aan de M550i/d. Dit blok, dat de oude 535i vervangt, zien we natuurlijk wel terugkomen in de M240i en M140i maar deze keer zonder M-performance afstelling. Hij is net dat tikkeltje minder agressief en een tikje volwassener. Het M-sport pakket helpt natuurlijk wel om hem aan te scherpen. Zo krijgt de 540i in Msport livrei betere remmen, sportophanging en nodige badges.

Wat is er nieuw aan deze Fünfer?

ALLES! Of toch zo goed als. Naar goede BMWgewoonte is dit natuurlijk eerder een evolutie van het gekende dan wel een echte revolutie. BMW had dit al eens geprobeerd met de Chris Bangle getekende E60 en deze wist qua looks niet meteen ieders hart te veroveren. De Fünfer gaat gewoon mee met zijn tijd en dus was onze testwagen flink voorzien van de nodige toeters en bellen. Zo zien we ook de gesture control en een nieuw sportstuurdie beide eerder in de 7-reeks verschenen ook in deze wagen terugkomen.

Volante verdict.

Op de redactie hier houden wij echt van een break met ballen. In München zijn ze helaas schaars en moeten we hiervoor meestal naar Ingolstadt of Affalterbach kijken. De 540i Xdrive touring is echter een waardig alternatief. Het mooiste aan deze break is het feit dat hij zich perfect kan mengen in het dagelijkse verkeer zonder echt op te vallen, haal de lettertjes en badges eraf en niemand zou hem nog herkennen. De ultieme sleeper!

BMW 540i Xdrive

Motor: 3.0l twinair zes-in-lijn
Vermogen: 340pk
Koppel: 450nm
0-100km/u: 5,1 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Aandrijving: integraal
Versnellingsbak: ZF8 sportautomaat
Testafstand: 320 km
Testverbruik: 11,4 liter/100km

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.