Pick-ups zijn volgens het regelboekje commerciële voertuigen en vallen dus in de zelfde categorie als bestelbusjes…
“Maar meneer, pick-ups zijn toch veel cooler dan camionetten?” Juist. Daarom werd het hoog tijd dat we er één aan de tand voelden.

Pick-ups zien er niet alleen cool uit, ze worden ook steeds populairder. Dat hebben ze bij Mercedes-Benz en Renault ook ontdekt. Die laatste twee gaan de strijd aan met de Amarok’s, Navarra’s, Hilux’en en ook met onze testwagen: de Ford Ranger Wildtrak.

Een Ford Pick-up… Is dat niet héél ‘Murica!!”?

Je zou dat inderdaad kunnen verwachten. En van alle pick-up op de Europese markt heeft deze pick-up misschien wel de meest Michiganese trekken, maar de waarheid ligt anders. Terwijl de F150’s vlotjes van de band rollen in Michigan, wordt deze Ranger gebouwd in Zuid-Afrika en werd hij zelfs ontworpen in Australië. Bovendien deelt hij – zoals zovele pick-up’s – genen met een Japanse variant. In dit geval een Mazda.

20161214_untitled_8474

Ziet er alvast Amerikaans uit qua grootte…

Wel, in de Amerikaanse volksmond is dit een ‘medium sized pickup’. Dat wil zeggen dat de Ford Ranger naar US standaarden dus relatief klein is. Op Europese bodem voelt hij met een lengte van 5m30 best groot aan, maar z’n breedte is voorzien op Europese wegen en met een hoogte van 1m85 kan hij nog de meeste ondergrondse parkings in. Maar begrijp me niet verkeerd. Dit is een groot ding. Soms misschien een tikje te groot. Wat het feit nog waanzinniger maakt dat sommige mensen hier in België met een véél grotere F150 Raptor rondrijden.

V8-power dan?

Ook niet. De Ranger Wildtrak wordt naar keuze aangedreven door een 2.2l turbodiesel vierpitter of de karaktervolle 3.2l vijfcilinder die in ons testmodel zit. Goed voor 200pk en een indrukwekkende 470 Nm koppel. Verbonden aan een manuele zesbak zorgt die ervoor dat de 2,4 ton wegende Ranger best vlot vooruit gaat. De motor legt de volledige focus op het koppel, omdat dit bij het sleuren van een lading in de achterbak, trekken van een aanhanger of tijdens het betere off-road werk het meeste van pas komt.

Hoe rijdt hij dan ?

Pick-ups zijn altijd al een beetje rudimentairder geweest dan SUV’s of gewone personenwagens. Ze zijn net iets robuuster gebouwd en dat geld ook voor de aandrijving. De Ranger start zijn leven met een ladderchassis. Op zich een super rigide oplossing, maar het voelt al snel stug aan. Ook de bladveren die achteraan als ophanging dienen, zijn niet meteen de meest gesofisticeerde oplossing.

De pick-ups van een aantal jaar geleden deelden meer rij-eigenschappen met een tractor dan met een SUV. Die lijn begint nu stilaan te vervagen. De pick-ups van vandaag rijden vlotjes en zijn comfortabel. Ondanks de klimaatregeling, de half-lederen verwarmde stoelen en een fijn interieur, voel je nog altijd een klein verschil. Alles voelt dat tikje ruwer aan. De versnellingsbak vergt wat meer spierkracht om de pook de bewegen, er is wat meer motor- en windgeluid en bij een lege koffer durft de achtertrein als wel eens springerig te reageren. Maar daar blijft het zowat bij. Ik ga de Ranger Wildtrak nog net geen luxe-pick-up noemen, maar het scheelt niet veel.

En als de baan stopt?

De Ranger staat redelijk hoog op de pootjes en wanneer je het off-road pack aanvinkt, krijg je er nog wat meer beschermingsplaatjes onderaan de wagen en een sperdifferentieel bij. Dat de Ranger in de modder zijn mannetje kan staan, is wel duidelijk. Zo staat hij standaard op tweewielaandrijving, op de – jawel – achterwielen (so yes, it will drift!), maar kan je kan de wagen zelf omschakelen naar vierwielaandrijving in high-gear (gewoon gebruik) en low-range (het zwaardere ploeterwerk). De enige limiterende factoren zijn natuurlijk de banden die standaard meer een straatband zijn dan een alleterreinband. Voor het zwaardere werk is een setje BF Goodriches of Goodyear Wranglers dan ook warm aanbevolen.

Enkel voor tuinmannen dan?

Op het moment van schrijven – en hopelijk blijft dat nog even duren – is een pick-up, ongeacht de motorinhoud of uitstoot (wat met AdBlue en roetfilter best meevalt) een commercieel voertuig die, indien hij in een zaak staat ingeschreven, van een zeer voordeling belastingtarief geniet. Zo betaal je jaarlijks 164 euro aan taksen en… wel dat is het. Geen BIV (en dat voor een 3.2l!), geen voordeel alle aard, niks. Bovendien is de wagen ook nog eens volledig fiscaal aftrekbaar omdat het een bedrijfsvoertuig is. Daarom net zie je zoveel pick-ups bij dakwerkers, tuinmannen en andere zelfstandigen. Het is gewoon een heel praktische en fiscaal interessante wagen met een tikje meer sex-appeal dan een bestelbusje.

Volante Verdict

Eens je aan de grootte gewend bent, is er op wat ruwe randjes na weinig op deze Ranger aan te merken. De laadbak is heel ruim, het verbruik is met 8,5 liter zeer aanvaardbaar voor een wagen met deze massa en motor. Hij gedraagt zich zeer vlot op de openbare weg en misschien nog beter wanneer de weg eindigt. Ondergetekende was zelfs zo overtuigd van de Ranger dat hij prompt naar de lokale Ford-Dealer spurtte en er eentje heeft aangeschaft als officieel Volante productievoertuig!

Ford Ranger Wildtrak

Motor: 3.2l vijf-in-lijn turbodiesel
Vermogen: 200pk
Koppel: 470nm
0-100km/u: 10,9 sec
Topsnelheid: 175 km/u
Aandrijving: Achterwiel/integraal
Versnellingsbak: Manuele-zesbak
Testafstand: 912 km
Testverbruik: 8,5 liter/100km

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.