De BMW M4 heeft sinds kort het ‘Competition pack’ als optie. Ik hoor je denken: “gaan die gasten nu echt een review maken van een optiepackje?” Het antwoord: Ja. Al is het in dit geval wel iets meer dan dat.

Het internet is zowat platgeschreven over de BMW M4. YouTube staat bol met talloze “drift fails”. Wat kunnen wij hier nog aan toevoegen? Weinig. De M4 is zijn populariteit meer dan waard. De vierzitscoupé is met zijn 431 pk sterke twin turbo zescilinder zowat de ideale sportieve “Daily driver”. Maar als opvolger van de brutale atmosferische V8 van zijn voorganger, krijgt deze geblazen zespitter het nogal zwaar te verduren. Critici vinden de sound wat te “fake” en missen het karakter van de vorige modellen.

20170320_M4_Competition_1989-Edit

Wij zijn eigenlijk wél fan van de M4, al mist er hier en daar een scherp kantje. Ze zullen onze bevindingen in München vast ontvangen hebben, want dat is exact wat het Performance Pack doet. De “basis” M4 een tikje aanscherpen. En hoe!

Wat is er nieuw?

Het Competition Pack is op papier niet meer dan de specifieke velgen, wat M performance lipjes, andere dempers, een sportuitlaat, enkele motor onderdelen van de M4 GTS en een ECU-bijsturing. Allemaal eerder minimaal zou je denken. Maar dat het resultaat voelbaar is, is nog zacht uitgedrukt. De M4 zoals we hem kenden is niet meer, dit voelt aan als een doorgeëvolueerde versie.

Anders en beter…

Het onderstel maakt of kraakt een wagen. Dat wisten ze bij BMW ook. De gewone M4 was al scherp in reactie en feedback, in competition vorm hebben ze in München alles nog een tikje aangeschroefd. Het resultaat is volgens ons fenomenaal, al is niet iedereen hiermee akkoord. In de wandelgangen wordt hij al wel eens te scherp genoemd, omdat hij te pas en te onpas eens uit de haak slingert. Dat is net iets waar we wel van houden, een wagen die ons alert houdt en een beetje respect afdwingt, iets wat vaak ontbreekt in moderne sportwagens boordevol elektronica.

Krijgt het oor ook wat?

De eerste standaardversie van deze M4 klonk een beetje bedeesd. Het toevoegen van een turbo had een tikje roet in het eten gegooid. Met de BMW-performance uitlaat die op deze Competition Pack staat, hebben ze het keelgeluid alvast wat luider en dieper gemaakt. Een flinke stap in de goede richting,  al klinkt het zeker nog niet zo inspirerend als het flat-six geschal van een 911 of de diepe grom van de AMG V8’s.

20170318_M4_Competition_1357923

Binnenin?

Vanbinnen ziet er het allemaal vrij standaard M4 uit. Enkel de “holle”, maar geweldig comfortabele sportzetels zijn “speciaal” voor dit model. Wat zeker en vast niet wil zeggen dat het interieur tegenvalt. Integendeel. BMW M interieurs zijn nu eenmaal as good as they get.

Volante Verdict

Toen ik een tijdje geleden de speelse en fenomenale M2 testte, was mijn oprechte vraag: Waarom zou je in godsnaam nog een M4 kopen? Wel, BMW M diende me van een passend antwoord en maakte van de M4 “we know and love” een speelse pretraket waarbij je soms de handen uit de mouwen moet steken om alles eruit te halen. Ik vrees dat ik in een cliché verval, maar durf ik zeggen een betere “drivers car”… Aan alle gegadigden die de aankoop van een BMW M4 ambiëren, geven we graag een tip mee. Neem hem NIET mee naar huis zonder Competition Pack. Zo niet: billenkoek!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.