De FIA World Rallycross heeft de jaarlijkse (goede) gewoonte om neer te strijken op de omloop van Mettet. Nu het kampioenschap stevig uit zijn voegen aan het barsten is en ronkende namen als Block, Loeb, Solberg en Ekström met zich mee brengt, is het misschien de moeite dat we ook eens een kijkje gaan nemen. 

Een rallycross wedstrijd wordt elke keer verreden op een stuk asfalt en onverhard. Dus ook Mettet heeft naast het grijze lint waarop we enkele weken geleden nog met een Funcup over scheurden ook nog enkele stukken onverhard klaar liggen. Dat zorgt voor een boeiend spektakel in combinatie met rallywagens die meer dan 600 pk en maar liefst 900nm koppel produceren (en sneller optrekken dan een F1-bolide). Het deelnemers veld van een 30-tal zogenaamde supercars (de topcategorie) wordt verdeeld in verschillende heats die verreden worden door een vijf-tal wagens per keer. Een heat is een korte race van een viertal ronden waarop elke deelnemer verplicht is een jokerronde te nemen. Dat wil zeggen dat ze in de laatste bocht een een lichtje andere route moeten nemen om zo het veld wat door elkaar te gooien. Gecombineerd zorgt dat voor een twintigtal wedstrijden per weekend. Twintig maal races met vijf wagens waarin wereld kampioenen achter het stuur van supersnelle racewagens het tegen elkaar opnemen. Al die races resulteren in een score. De laatste zes rijders met de hoogste score nemen dan deel aan de finale (integraal te bekijken onder dit artikel).De pret kan niet op.

een boeiend spektakel met rallywagens die meer dan 600 pk en maar liefst 900nm koppel produceren

Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat in tegenstelling tot endurance zoals de FIA WEC, FIA RX een contactsport is. Er zijn wel regels. Zo mag je niet met opzet, of door overenthousiasme iemand van de baan duwen. Maar eens flink tegen elkaar aanschuren kan geen kwaad, beter nog het hoort er gewoon bij. Leuk extraatje bij Mettet is ook de befaamde Mettet jump een fikse daling van het terrein katapulteert de wagens stevig in de lucht. Indrukwekkend is zacht uitgedrukt.

Ken Block aka mr. Gymkhana is in zijn blitse Focus nog steeds publieksfavoriet

Topfavorieten voor de wedstrijd waren natuurlijk regerend wereldkampioen Matthias Ekström & Petter Solberg. Ken Block aka mr. Gymkhana is in zijn blitse Focus nog steeds publieksfavoriet. Na twee dagen hard racen was het een nagelbijtende finale die niet Solberg maar diens teamgenoot Johan Kristofferson die aan het langste eind trok. Peugeot rijder Timmy Hansen toonde zich beresterk maar een leegloper maakte een eind aan diens zegekansen en kon hij de Zweed niet afhouden. Blocks teamgenoot Andreas Bakkerud haalde de finale wel maar moest uitwijken voor een slingerende Solberg en ging vol de bandenmuur in. Mr Hoonigan himself reed zeker geen slechte wedstrijd maar haalde door technische problemen de finale niet.

U hoort het al. Superlatieven troef. Bij Volante wagen we al grote FIA RX fans en volgde we het kampioenschap al lang maar hadden we nog nooit de kans gehad om het eens in levende lijve mee te maken. Net zoals een goeie rockband is FIA RX “live” nog straffer. Wij kunnen er alvast niet genoeg van krijgen.

Bekijk hier alvast de thriller van een Finale en geniet daarna van de uitgebreide fotogalerij.

 

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie