De Audi A5 is één van de “chouchoukes” bij de gemiddelde corporate fleet manager. Een coupé zonder al te veel streken om niet meteen de orde en rust op de bedrijfsparking te verstoren. Maar is een A5 dan niet gewoon een geplette A4 sedan? Of zitten er toch meer sportief karaktertrekken in dan je op het eerste zicht zou denken…

20170304_untitled_1040643

Wat is er nieuw?

Alles. De vorige A5 was nu éénmaal een dame op leeftijd geworden en ondertussen staat de rest van het Audi-gamma al een stuk verder. Dus nu zien we ook de nodige updates in het interieur, Full LED koplampen en een geheel nieuwe lijn en karakter.

Looks?

Uiterlijk is natuurlijk subjectief, maar in tegenstelling tot de A4 vind ik dat Audi te bescheiden is geweest met de styling. De A5 ziet er – zelfs in S-line livrei – gewoon te zakelijk uit. Natuurlijk is de A5 een volumeproduct en dan durven constructeurs al eens iets te voorzichtig zijn in styling om toch geen groot publiek voor de borst te stoten. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Al ziet de A5 er er al wel een stuk beter uit in S – en RS uitvoering.

Even bescheiden coupé op de baan? 

Ja en neen. In tegenstelling tot de verwachting voelt de A5 wel lekker scherp aan. Het stuur reageert redelijk vlot in alledaags verkeer, zoals je van een sportieveling zou verwachten. Een dieselmotor in een coupé klinkt voor mij nog steeds als een tang op een varken. De 2.0 TDI klinkt nog steeds zoals in alle andere VAG-producten, maar heeft nu wel genoeg koppel om mee te gaan in die vlotte respons van de wagen. Toch in alledaags verkeer. En daar zit de “catch”. Ik vind dat de A5 zelfs sportiever aanvoelt dan zijn concurrenten op gewone alledaagse snelheid. Hij valt alleen een tikje door de mand als je echt begint door te duwen. Ik heb het hier dan niet over “gatplakken” op het linker baanvak van de E19, maar wanneer je hem echt loeihard een bosweg doorjaagt, komen weer die typische Audi onderstuur-trekjes naar boven. Maar, ik moet bekennen, die kleine probleempjes steken pas echt de kop op wanneer je de limiet gaat opzoeken, iets waar de meeste directiewagens nooit van in de buurt zullen komen.

20170304_untitled_1040750

Geen echte atleet dan? Hoe zit het binnenin ?

Binnenin ben je de koning te rijk. The End. Ik hoef eigenlijk niets meer te zeggen. Sinds we de Audi TT-S testten, ben ik hopeloos verliefd geworden op de hypercleane Audi interieurs en de A5 is hierbij geen uitzondering. Op vlak van interieur is de Audi nog steeds “the best in business”. Al moet ik wel toegeven dat ons testmodel niet meteen magertjes was uitgerust. Maar dat hoort nu eenmaal zo bij een Audi. De virtual cockpit is spot-on, net zoals de zitpositie. Die is, zoals ik hierboven al aanhaalde, relatief laag en draagt bij tot een sportiever gevoel. Enige opmerking is dat het Virtual Cockpit-systeem het middelste display een beetje overbodig maakt. 

Volante Verdict

De Audi A5 mag van mij gerust wat flamboyanter uit de hoek komen, het exterieur is wat te bescheiden naar mijn zin. Het interieur maakt dit echter wel ruimschoots goed. Op de limiet is de A5 zeker niet zo speels als bv. een BMW 4-reeks, maar die limiet zullen de meeste A5’s nooit zien. Daarom is het zeker niet slecht dat de A5 sportiever aanvoelt op gewone snelheden dan hij eigenlijk is. Zoals die actiefilm met die éne knappe actrice. Je blijft hem uitkijken ondanks dat het plot uiteindelijk niet is wat de trailer beloofde. Maar die knappe actrice, die maakt alles goed. Zo goed dat je hem een week later gewoon nog eens herbekijkt.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.