Er zijn weinig auto’s die echt imposant zijn, die een indruk nalaten en vooral de omgeving misschien een klein beetje intimideren. De Mercedes-AMG GLE63s is er zo eentje. ‘De Beul van de autowereld’ zeg maar.  Een zwart beest van 585pk met als enige doel kleine hatchbackjes bang te maken. Dat wou ik wel eens ervaren.

Eerst en vooral: wat is een GLE Coupé…?

Twee jaar geleden kenden we de gewone GLE als de ML. Omdat ze in Duitsland de weg niet meer vonden in hun eigen nomenclatuur, hebben ze hun alfabet wat herschikt. Zo verloren we gaandeweg de SLK (nu SLC) en werd de ML omgedoopt tot GLE.  De GLE SUV kennen we al even als de ML dus. De coupé versie is echter nieuw  en speelt in op wat er in München al even broeide onder de vorm van de BMW X6. Er is al genoeg inkt gevloeid over het feit of een SUV met coupé-allures nu echt iets is waar de markt naar vraagt.

Dat gezegd zijnde, is het al wel eens eerder gebeurd dat wij als journo’s er flink naast zaten. Want de X6 was en is – afgaande op het straatbeeld – een hit. “High five” voor de marketing en sales departementen! Kort gesteld, de SUV coupés gaan zeker blijven en dat hebben ze in Stuttgart ook begrepen. Hallo, sportief ogend broertje van de GLE: De GLE coupé. Over smaken en kleuren kunnen we uren twisten, maar ik moet meteen bekennen dat ik wel een kleine guilty pleasure zie in de brute GLE Coupé. Veel meer dan voor diens Beierse tegenhanger.

20160731_untitled_4495

Van zo’n slagschip maak je toch geen performante auto? 

Wanneer de GLE Coupé uitkwam, kon ik maar niet wachten tot de gekke ingenieurs van Affalterbach ermee klaar waren. Het resultaat is op zijn zachtst gesteld indrukwekkend te noemen. De GLE63s Coupé heeft namelijk de intussen alom bekende 5.5 liter twin turbo V8 onder de motorkap schuilen. Maar in “S” plunje wisten ze er bij AMG 585 pk uit te puren en een monsterachtig koppel van maar liefst 780 nm. Goed om deze 4,9 meter lange kolos een honderdsprintje in 4,2 seconden te laten doen. Om het wat perspectief te geven: Dat is slechts één tiende trager dan een nieuwe 911 GTS en dat voor een wagen die 2350 kilo op het tarmac zet.

De GLE63s is dus waanzinnig snel? Maar is hij ook dynamisch?

Kort gesteld? Neen. Nu, dat is misschien wat kort door de bocht. Het 4-Matic systeem en de variabele ophanging doen echt hun uiterste best om het monster jolig door elke bosweg te lanceren en slaagt daar ook relatief goed in. De auto is echt fijn om een namiddagje door de Ardennen te sturen. Maar echt dynamisch is hij niet. Daar weet zijn Beierse tegenhanger dan wel een beter puntje aan te zuigen. Die laatstgenoemde weet op illustere wijze de wetten van de fysica achter zich te laten. Dat geldt niet zozeer voor de GLE63s en dat is dan eigenlijk ook niet erg.

Deze AMG wil meer gemeen hebben met een Dodge Challenger Hellcat dan een Nissan GT-R. Elke AMG heeft altijd al een “Muscle Car”-tintje gehad. Rustig door de bocht sturen om vervolgens bij elk recht stuk bliksemsnel achter de horizon te verdwijnen. Dat maakt deel uit van het karakter. In tegenstelling tot heel wat andere AMG’s, zit driften er bij deze niet echt in. Het 4-Matic systeem en de ESP laten wel een klein beetje Spielerei toe, maar kleuren toch het liefst binnen de lijntjes.

20160731_untitled_4489

Maar heeft hij ook nut? Als “daily driver” bijvoorbeeld…

Wel… ja en neen. Ja, omdat het een SUV blijft en dus erg comfortabel is en redelijk veel ruimte biedt achterin en bovendien ook een respectabele koffer heeft. Neen, omdat hij met zijn 5,5 liter V8 en waanzinnig luide uitlaat misschien één van de meest asociale voertuigen op de baan is. Maar de vraag is alleen of je daar echt wakker van ligt. Ik in ieder geval niet achter het stuur van deze wagen.

Elke keer je van het gas komt, word je getrakteerd op een salvo van geplof en gepruttel waar zelf een Spitfire van zou gaan blozen (je kan dit afzetten, maar waarom zou je?). Ik merkte zelfs dat ik de neiging had om sporadisch bij de typische bumperklevers zelf te gaan bumperkleven. Of beter nog, te wachten tot iemand in mijn achterste plakte om vervolgens mijn voet in het tapijt te begraven en achterligger zowat stilstaand achter te laten in een octaandamp en met een vleugje tinnitus. Dit alles natuurlijk met een grijns van oor tot oor.

Onvolwassen! Ik weet het, maar dat is net wat een auto als deze met me doet. Het ontluikt de twaalfjarige in mezelf. Van zodra ik ’s ochtends m’n voordeur opentrok en de dreigende AMG aanschouwde met zijn brede wielkasten met daaronder gigantische 22-duims velgen, al evengrote schijven, gloedrode remklauwen en aankondigende opschrift V8 Biturbo, ontstond er onmiddellijk een grijns van oor tot oor die er ook niet snel meer afging.

En wat verbruikt zo’n AMG-kolos nu, in real life?

Wat zeg je? Ja, heel mooi weer vandaag he!

Volante-Oordeel

Er is geen logische reden waarom je deze wagen zou kopen. Maar er zijn er wel zoveel andere. Eerst en vooral vrees ik dat dit soort auto’s een uitstervend ras is. Ja, die nieuwe 4.0 liter Hot-V8 is een pareltje, maar mist misschien een beetje de pure brutaliteit van deze 5.5. Deze auto doet ook iets wat weinig anderen nog kunnen en dat is de bestuurder doen grijzen van oor tot oor, zelfs wanneer je in de file staat of vertrekt bij de supermarkt.

Het is een soort eindeloze kermisattractie. Er zijn heel wat mensen die een bloedhekel aan wagens zoals dit hebben omdat ze niet dynamische genoeg zijn, maar hoewel dat misschien klopt, baadt deze AMG in karakter en dat is iets wat vaak veel moeilijker te vinden is in een moderne wagen, laat staan in een SUV.

Mercedes-AMG GLE63s Coupé

Motor: 5.5l Biturbo V8
Vermogen: 585pk
Koppel: 780Nm
0-100km/u: 4,2 sec
Topsnelheid: 280 km/u
Aandrijving: Integraal
Versnellingsbak: 7-traps AMG Speedshift
Testafstand: 882 km
Testverbruik:  16,4l/100km

Prijs vanaf €132.858

Geef een reactie