Winter is coming… en hij is weer weg. Bij Volante zijn we van die rare snuiters die echt uitkijken naar de winter. Maar dan echte ook winter. Niet het slappe afkooksel dat we in Vlaanderen kennen. Wij willen vrieskou dat het knarst en sneeuw voor zover het oog reikt. Bij gebrek aan dat laatste in ons Vlaanderenlandje trokken we naar de Vogezen in Frankrijk op zoek naar dat laatste streepje sneeuw. Ons vervoermiddel: De Porsche 911 Carrera S Endurance Racing Edition. Op zoek naar het laatste greintje wintersport. 

20170202_untitled_1001617

Onze tocht begon eigenlijk al op bureau. Sneeuw webcams afspeuren op zoek naar een skigebied met voldoende sneeuw maar toch niet te ver. Zwitserland of Oostenrijk waren te gemakkelijk. Niet evident midden maart. Maar als we hoog genoeg gingen zoeken kwamen we al snel op de Vogezen uit. Ronkende namen als Grand Ballon en Hohneck die op meer dan 1300m hoogte liggen, leken ons prima kandidaten en dat op een dikke vier uur rijden verwijderd.

Voor onze reisgezel deed Porsche een “specialleke”. Want op de oprit stond een knalrode Porsche 911 Carrera S endurance racing edition op ons te wachten. De Endurance Racing Edition is Porshe’s ode aan de autosport en meerbepaald hun IMSA & FIA WEC campagne. Daarom is deze auto voorzien van vergelijkbare bestickering als zijn race-equivalent. Over de hele wagen staan de woorden “Porsche Intelligent Performance”. Binnenin is de wagen voorzien van carbon en alcantara om het motorsport-gevoel nog wat extra in de verf te zetten. Onderhuids is de de wagen een “gewone” 991.2 Carrera S en is de Endurance look louter cosmetisch. Wat hem dan weer wel speciaal maakt is dat er slechts 235 expemplaren op de wereld rondrijden, en dat ze natuurlijk allemaal verkocht zijn. Een collectorsitem dus. De wijsneuzen zullen nu ook zeggen dat deze editie normaal op zwarte velgen staat. Gelijk hebben ze! Maar omdat we specifiek op zoek gingen naar sneeuw monteerde Porsche 19-duims winterwielen voorzien van bijpassend Sotto Zero schoeisel.

De trip leidt ons helemaal door Luxemburg, voorbij Metz en Nancy, tot we aankomen aan de voet van de Vogezen. Het dorpje Gérardmer is onze laatste stop. zoals de naam al doet vermoeden, ligt Gérardmer aan een prachtig meer en middenin het groen. De uitgelezen plek om even te bekomen van de rit en te genieten van het uitzicht. Maar ook niet te lang. Hoewel er hier en daar wel een hoopje sneeuw in het dorp ligt, zijn we nog niet tevreden.

Omdat de voorbij 500 kilometer waren afgelegd op autosnelwegen die netjes voorzien waren van een laagje smurrie, bestaande uit zand, stof en zout, zag onze in het “guards red” uitgevoerde 911 er niet bepaald kleurijk uit. Wat flashy rood was, is nu een soort roestbruin geworden. Tot twee keer toe moesten we stoppen om de achteruitrij-camera te bevrijden van de smurrie. Gelukkig bezit Gérardmer een supersonische state of the art carwash waarmee we de Porsche in een mum van tijd terug omdoopten tot showroomstaat.

Na een obligatoir rondje rondom het meer lonken de heuveltoppen en beginnen we met klimmen. Brede, glooiende banen wisselen af met kleine smalle wegjes tussen huizen door. Soms gaat het weer even naar beneden. Enkele keren zo stijl dat we vreesden voor de voorbumper maar genoeg vertragen en “bompastyle” over stijlen stukken kruipen, verrichte wonderen. Stilaan werden we ook een beetje zenuwachtig. Na een dik half uur klimmen was er nog geen sneeuw bijgekomen, integendeel. We zijn toch niet voor niets naar hier gereden? Maar we zetten verder, met het beeld van de spierwitte webcambeelden vers in het achterhoofd zijn we vastberaden om sneeuw te vinden.

Om onze kansen op sneeuw te vergroten trekken we gewoon naar een geopende skipiste in de bergen net boven ons. Wie houdt er nu een sneeuwpiste open als er geen sneeuw zou zijn, is onze redenering. En ja hoor eens we bij de piste aan kwamen zagen we meteen het witte spul waar we al de hele dag naar op zoek waren: Sneeuw!  Al was het niet de hoeveelheid waar we naar op zoek waren. Want op de piste na is amper sneeuw te bespeuren. Dat hield ons echter niet tegen om in de lokale verhuurshop enkele latten te schooien voor een mooi foto-momentje. Maar we zitten nog steeds op onze honger.

Op de GPS, zien we ook dat we nog véél hoger kunnen gaan. We zetten koers naar één van de hoogste toppen van de Vogezen, de Hohneck (1364m). Een baan waar we alleen maar van konden dromen leidt ons langs rotswanden en haarspeldbochten. Naar goede Franse gewoonte zijn de banen hier zo glad als babybilletjes. De 911 voelt zich in zijn element en het gebrul van de flat six schalt tussen de bomen door. Na een fixe rit over een spaghetti van haarspeldbochten op een heuveltop vonden we wat we zochten. Sneeuw!

Gedurende de hele trip kwamen we zowat elk type weer tegen. Van een mist naar, regen, sneeuw en zelfs hagel. Maar echt veel zon hebben we niet gezien. Tot we aan de top van de Hohneck kwamen. Het was laat genoeg en de zon zakte net onder de wolken en op het mooiste punt van onze trip werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Al fotograferend haalde we het onderste uit te kan. Geen hoekje of zonnestraal werd gespaard. De camera’s bleven klikken tot ook het laatste beetje zon verdween.

20170202_untitled_1001273

Waar we het nog niet te veel over hebben gehad is de 911. Incluis de verrukkelijke Endurance racing livrei is deze 991.2 Carrera S een pareltje. Sinds deze generatie heeft Porsche ook aan de non 911 turbo, twee turbo’s aan toegevoegd. Velen gilde al moord en brand bij deze aankondiging maar dat blijkt onterecht. De 911 is sneller en beter dan zijn voorganger. De meeste eigenschappen van de 911 zijn natuurlijk ook nog hetzelfde gebleven al is heeft “flat six” toch en licht ander karakter. Terwijl zijn natuurlijk geblazen voorgangers de bestuurder echt deden werken vooraleer ze vermogen tegenkwamen,  is produceert dit blok zijn koppel wat vroeger waardoor hij meteen ook een pak sneller aanvoelde. Veel puristen vreesden na de toevoeging van de turbo dat het zerpe, hese geschal dat we allemaal zo van houden ook verleden tijd zou zijn. Niets is minder waar. Al kan ik iedereen warm aanraden om de sport uitlaat aan te vinken (Standaard op Carrera S). “popopopops” verzekerd.

Deze trip moet één van de meest geslaagde zijn uit de hele Volante-geschiedenis. Prachtige wegen, sneeuw, een mooie zonsondergang en een Porsche 911, Wat wil een mens nog meer ? Niet veel toch ?

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.