Size does matter! De Seat Ibiza Cupra doet niet mee aan de downsizing maar pleurt vrolijk een groter blok in deze kleine schoendoos. Ik was maar al te enthousiast om hem aan de tand te voelen.

“There is no replacement for displacement”, toch ?

Ik ben de laatste die zal ontkennen dat een groter blok soms wonderen kan verrichten. Als moet ik ook eerlijk toegeven dat ook kleiner blokken dankzij nieuwe technologie hun mannetje kunne staan. Zo bevond ik me een tijdje geleden in de 1.0 TSI variant van de Ibiza met 105 pk en die ging flink vooruit. Maar in dit geval zit de 1.8 TSI vierpitter de Ibiza als gegoten met maar liefst 192 pk en 320nm koppel. Vooral dat laatste maakt de Curpa zo goed en het is bovendien ook een flinke 70nm meer dan de vorige versie. Daarbij voel je ook echt dat er meer “oempf” in dat groter blok zit in plaats van te moeten settelen voor een gepimpte naaimachine.

20160427_Ibiza_cupra_7559

Hoe is hij op de baan?

De Ibiza Cupra is de enige kleine “hot hatch” die standaard adaptieve dempers aanbiedt. Jawel, op het dashboard is er een knopje waarmee je zelf de demping en het onderstel instelt op standaard of in sport/Cupra mode. Dat maakt net een enorm verschil. Sport mode is stug en snedig zoals het hoort. Maar in standaard mode is hij voelbaar een comfortabeler en dat voel je vooral bij lange autostrade ritten. Een taxi tripje met drie personen naar Schiphol was een aangename ervaring. Iets wat niet voor alle “hot hatches” kan gezegd worden.

Ja ja, oude knar! Maar is hij ook leuk?

192pk in een wagen ter grootte van een schoendoos is altijd een goed idee. Daarbij weet Seat als geen ander hoe ze een snelle hatchback moeten maken. Kijk maar naar die andere Cupra die we testten. De Ibiza Cupra stuurt vlot in vertoont ondanks het ontbreken van een echt sperdifferentiel vertoontt hij weinig onderstuur. Dit voornamelijk omdat de Ibiza een systeem heeft dat het binnenste wiel gaat afremmen om de wagen sneller in te draaien. Wanneer je het onderstel in sportmode zet, plakt hij aan de weg. Het enige wat we een tikje miste was het ontbreken van een mogelijkheid om de ESP en tractiecontrole volledig uit te zetten. Er is wel een ESP-sport mode die een beetje “spielerei” toelaat maar dikke vette “lift off oversteer” zit er niet in.

Het oog wil ook wat?

Onze “black on black” Cupra had echt wel de looks die bij een potige hot hatch behoren en hoewel de Ibiza doorgaans geassocieerd wordt met de “Tunende Sjonnies” vonden wij hem er toch wat meer volwassen eruit zien. Binnenin is het al VAG-groep wat de klok slaat. Knoppen, software en materialen in de Ibiza zie je ook terug komen in de Fabia, Polo en andere producten van de groep. Misschien niet het meest unieke of inspirerende maar wel steeds degelijk. Het enige wat tegenviel en dat is iets wat de verenigde pers tegenviel is de uitlaat. De centrale trapeziumvormige uitlaat ziet er superstrak uit tot je de twee pijpjes in het midden ziet… Waarom Seat? De zaag erop en inkorten maar.

Conclusie?

De vraag die op ieders tong ligt en ook op de mijne lag,  is de volgende: Is hij beter dan een Fiesta ST? En het antwoord is neen. Maar ook niet volmondig, want het verschil is miniem. De Fiesta is is scherper en heeft een ESP die je volledig kan uitzetten. Maar voor lange ritten is de Cupra een veel betere keuze. Dat de Cupra een pak goedkoper is dan de bijvoorbeeld ST200 maakt de vergelijking er niet gemakkelijker op.

Seat ibiza Cupra

Motor: 1.8 TSI
Vermogen: 192pk
Koppel: 320 nm
0-100km/u: 6,7 sec
Topsnelheid: 235 km/u
Aandrijving: Voorwielen
Versnellingsbak: 6-bak manueel
Testafstand: 1576 km
Testverbruik:  8,0l/100km

Prijs vanaf €21.750

 

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie