De BMW M2 is zonder twijfel één van die wagens waar menig octaanhoofd al lang op zat te wachten. Een geblazen “straight-six” met achterwielaandrijving in een compact chassis gepropt. Link daar nog een manuele zesbak aan en je hebt in theorie de belichaming van “Freude am Fahren”. Ik was maar al te benieuwd om die theorie op de proef te stellen.

Toen de geruchtenmolen op gang kwam en het meer en meer duidelijk werd dat een model straffer dan de M235i (nu M240i) realiteit werd, maakte ik alvast kleine vreugdesprongetjes. Toen we een tijd geleden de M235i cabrio op roadtrip meenamen aan de zijde van de machtige GT-R aka. Godzilla waren beiden, ondanks de gigantische kloof in vermogen en prestaties, even plezierig om in rond te knallen.  Nu men in München een nieuwe pot mosterd heeft ontdekt om de 2-reeks in te dopen, kan het alleen maar beter worden.

20161021_untitled_6358

Wat maakt de M2 nu zo straf?

BMW M performance heeft het recept van de buren uit Stuttgart gebruikt. Waarbij ze in de Cayman GT4, onderdelen van de 911 GT3 propten. Op diezelfde manier hebben ze in München bij de bouw van de M2 ook de onderdelenbak van de M4 leeggeroofd. Zo zijn heel wat onderdelen van het onderstel afkomstig van de M2’s grotere broer. Maar het belangrijkste deel dat de M2 van zijn broers en zusters meekreeg, is het M-differentiëel waar we allen zo van houden. Gekoppeld aan een zescilinder in lijn met slechts één enkele (twinscroll) turbo en – in het geval van onze testwagen – een snappy handgeschakelde zesbak, zorgt dit voor een onvergetelijk recept.

De M2 is de kleinste M, ook de traagste ?

Op vlak van power is met 370pk en 465nm de M2 de minst gespierde M-wagen van het gamma. Maar je mag zeker niet vergeten dat hij ook een pak lichter is dan zijn grotere broers. Beter nog, de M2 moet in een honderdsprintje amper de duimen leggen tegenover de M4. (4,3s VS. 4,5s). Met een DCT-bak evenaart de M2 de M4 zelfs. Ik heb er geen cijfers van, maar vermoed dat de M4 de M2 wel achterlaat op een 0 naar 200km/u sprintje, gezien het verschil in vermogen. Maar zoals de trend van tegenwoordig het wil, is er gelukkige een nieuwe frisse wind door autoland aan het waaien. Die zorgt ervoor dat niet alle performanceproducten van een merk om pure snelheid en om milliseconden op de Nordschleife moeten draaien. Daarom zien we nu ook wagens als de 911 R en ook deze M2. Echte B-weg monsters. Mét manuele zesbak.

Dus de M2 gaat liever zijwaarts dan rechtdoor?

Dat is zacht uitgedrukt. Hoewel de M2 heel comfortabel is bij lange autostraderitten, is hij echt gemaakt voor de betere bergpas-avonturen. Insturen doet hij heel snedig en ondanks het lichte, elektronisch bekrachtigde stuurwiel, heb je toch nog steeds een goed idee van wat de voorkant doet. De dikke achterbanden zorgen voor voldoende grip waar nodig. Maar de M2 zou de M initialen niet waardig zijn als hij niet wat “smokey” drifts zou kunnen neerplanten.  Net zoals bij zijn grote broers laat het M-diff. je heel wat gecontroleerd spelen en gooi je de M2 zonder moeite in elke bocht dwars. Maar zelfs met alle systemen uitgeschakeld is de M2 nog heel voorspelbaar. Omwille van de korte wielbasis en (in mijn geval) flink opgerookte achterbanden durft de M2 in Sport+ mode wel een handvol zijn bij regenweer.

De M2 weet dus aan de hype op te leven?

Niet iedereen is het met mij akkoord, maar ik vind althans van wel. Je hoort veel kritiek op het geluid van de M2, maar ik heb zelf geen flauw benul waar die kritiek van komt. Ik vind de M2 geweldig klinken, zeker met optionele M-performance uitlaat. Voor mij is het vooral de combinatie van het typische drama dat een M-wagen met zich meebrengt in combinatie met die perfecte rijbalans. De manuele zelfbak voegt er alleen maar aan toe.

Besluit.

Van Alle M-wagens die op dit moment te koop zijn staat de M2 het hoogst op mijn lijst. Om het op zijn Engels te zeggen: Deze M2 is “all the M you’ll ever need”

BMW M235i

Motor: 3.0l twin-air Zes in lijn
Vermogen: 370pk
Koppel: 465 nm
0-100km/u: 4,5 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: 6-bak manueel
Testafstand: 899 km
Testverbruik:  12,8l/100km

Prijs vanaf €59.900

Geef een reactie