De Amerikaanse Can-Am Spyder F3T is de vreemde eend in de bijt. Zeker in een automotive medium. Met één wiel te weinig om een quad te zijn en één wiel teveel om een motorfiets te zijn, worstelt de Spyder met een flinke identiteitscrisis. Ik trok naar het Spaanse Alicante om die crisis te ontwarren.

Wanneer de telefoon gaat met de vraag of ik een Canam Spyder F3 wilde testen moest ik toch even krabben. Ik heb nog nooit op een motorfiets gezeten en heb geen rijbewijs voor zo’n dingen. Fout, zegt de vriendelijke PR-dame aan de andere kant van de lijn. Een autorijbewijs is voldoende en dit ding is net gemaakt om het gat tussen de motorfiets en de auto te dichten.

20160322_canam_spyder_4411

Allemaal goed en wel, maar wat is een Can-Am Spyder F3T nu in godsnaam?

Om het kort door de bocht te verwoorden, is de Can-Am Spyder het bastaardkind van de zwoele nacht tussen een slanke Caterham en een dikke motorfiets.  De achterkant, besturing en versnellingsbak komen rechtstreeks uit een motorfiets en telt dus slechts één wiel achteraan. Vooraan vinden we echter twee wielen en de ophangingsconstructie die je kan terug vinden bij Caterhams en dergelijke. De Can-am is trouwens een product van BRP, of Bombardier Recreational Products, die we ook kennen van de Seadoo jetski’s en de Marverick offroad speeltjes.

Het ziet er groot en log uit. Gaat het wat vooruit?

Klein en vinnig kan je de Spyder F3 zeker niet noemen. Zelf een Harley Davidson zou deze als “fatso” bestempelen. Maar dat is net het punt van de Spyder. De driewieler wordt het best beschreven als een powercruiser. Zeg maar een GT in autotermen. Een voertuig dat het overgrote deel van de tijd comfortabel is en dus als dagelijks vervoer kan gebruikt worden en geen problemen heeft met het overbruggen van lange afstanden maar tegelijk ook wat vooruit gaat. Dat de Can-am F3-T geen slak is gaan we niet betwisten. Een Rotax 1330cc Driecilinder tussen je benen produceert 115 pk en 120 nm koppel. Natuurlijk is de F3-T ook geen pluimgewicht. Een volgetankte rijklare driewieler weegt met de rijder erbij al snel iets meer dan 500 kilo. Hoe vertaalt zich dat op de baan ? Om dat wat in perspectief te zetten moet je weten dat de Can-Am nog steeds een straffere vermogen/gewichtsratio heeft dan een Focus RS, moet ik dat nog even herhalen? Jawel, straffer dan een Focus RS.  0-100 gebeurt in onderveel 5 seconden… Snel genoeg?

20160322_canam_spyder_4353

Hoe zit dat nu met dat extra wiel?

Het derde wiel is natuurlijk wat deze F3-T zo gek maakt. Eerst en vooral is dat derde wiel er om te zorgen dat “motorfiets leken” zoals ondergetekende er niet in de eerste bocht afvallen, gelukkig maar. Daarnaast maakt het de F3 een stuk eenvoudiger te beheersen op alle soorten van wegdekken. Op slechte wegen is het extra wiel een grote plus. Maar het zorgt vooral voor een stabielere rij ervaring. Je helt wel bij het insturen met de bocht mee maar in tegenstelling tot een motorfiets blijft de Can-Am zelf recht. Dat is op zich een vreemde ervaring, een beetje zoals een quad maar ook weer anders.

Omdat de spyuder niet zelf helt en de input van het motorfietsstuur beperkt is in rotatie, in tegenstelling tot een autostuur, heeft de driewieler wel een relatief grote draaicirkel. Het ene wiel achter aan heeft dan weer minder mechanische grip omdat er de helft minder rubber tegen de grond zit dan bij een auto of quad. De F3-T heeft tractie controle maar toen het begon te regenen werd het rijgedrag , op zijn zachtst uitgedrukt, entertainend.

En comfort ?

Wel in tegenstelling tot sommige motorfietsen is er een Can-Am F3 voor iedereen. Door het UFIT systeem, dat er voor zorgt dat alle essentiële bedieningsinstrumenten aanpasbaar zijn, is de F3 aanpasbaar aan iedereen ongeachte maten of gewichten. Dat zorgt ervoor dat, eens alle goed is afgesteld, de F3T je als gegoten zit en de afgelegde 150 kilometers amper in de kleren kropen. Daarnaast is de versie waarover ik beschikte, de F3-T met de T van Touring, uitgerust met extra bagageruimte (78 liter in totaal). Inclusief een oppervakje vooraan om je iPhone op te laden via usb. Handig, niet ? 

20160322_canam_spyder_4383

Besluit?

Om naar Megamindy analogie te besluiten. “Is het een motorfiets, is het een quad, nee dat is het niet. Het is een Can-Am F3-T”. Alle gekheid op een stokje maar het vat wel samen wat de Can-Am is. Iets unieks. je kan het ook helemaal niet vergelijken met die andere driewieler de Morgan Threewheeler. De beste beschrijving is inderdaad een open powercruiser op drie wielen die best entertainend en gemakkelijk rijdt en zelfs een complete motorfiets “noob”, zolas ondergetekende, overleeft een lange tocht door de Spaanse bergen ermee. Het enige wat een beetje in het nadeel speelt is de draaicirkel en de omvang van het ding. Door een file heen en weer slingeren zal er helaas niet inzitten maar hoge ogen zal je er wel mee trekken.

Can-Am Spyder F3-T

Motor: 1,3l Rotax
Vermogen: 115pk
Koppel: 130 nm
0-100km/u: 5,3 sec
Topsnelheid: — km/u
Aandrijving: achterwiel
Versnellingsbak: 6-traps semi-automaat
Testafstand: 158 km
Testverbruik: — liter/100km

Can-Am Spyder F3-T: Een wieltje teveel of te weinig?
Motor/power90%
Wegligging75%
Sound75%
Gadgets60%
Coolfactor75%
75%Totale score

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie