De Ford Focus RS is naast de BMW M2 misschien wel de meest gehypte wagen van het jaar. Zo’n hype doet wonderen voor een merk en vooral dan voor de orderboekjes. Maar wanneer een hype niet kan leveren waar iedereen op hoopt wordt er meteen brandhout van gemaakt. Ik zocht alvast uit of de RS de kapblok weet te ontsnappen!

De nieuwe Focus RS is een revolutie tegenover de vorige generatie RS. In plaats van meer dan 300 pk aan de voorwielen over te leveren, stuurt de jongste RS zijn vermogen via clevere differentiëlen en elektronica naar alle vier wielen. Voorin ligt een 2.3l Ecoboost vierpitter die 350 pk ophoest. Gecombineerd met een koppel van 440Nm (470Nm in overboost) slingert de RS van 0 naar 100km/u in 4,7 seconden. Qua look – en dan heb ik het vooral over subtiliteit – bevindt de RS zich ergens tussen zijn voorganger en de eerste generatie. Waar zijn voorganger nog uitpakte met grote vleugels/diffusors en uitlaten waarbij een Pringles pot verbleekt, doet de nieuwe RS het allemaal wat rustiger aan. Tenzij je de wagen in Nitrous Blue bestelt… Zoals onze testwagen. Ik vind het een geweldige kleur, maar niet iedereen was unaniem akkoord.

20160809_untitled_1060985

Binnenin de Focus ziet alles er ‘normaal’ uit. Er is niets in het interieur dat een Focus ST overtreft. De flashy-blauwe accenten op de zetels zijn een “acquired taste” maar dat is ieders goesting natuurlijk. Ook het dashboard en de klokken zijn vrij standaard Ford. Echt fan van Fords materiaalkeuzes zijn we nooit geweest maar daarvoor koop je natuurlijk geen RS. Uiteraard heeft de snelste focus drie pedalen (zoals het een goede hothatch betaamt) en is een automaat (nog?) niet beschikbaar. De koppeling en het stuur zijn gewichtig en voelen aan als een echte sportwagen. Het gaat dus de goeie richting uit. In gewoon alledaags verkeer blijft de Focus RS ook gewoon een praktische Focus. Enkel de ophanging kan voor snelwegverkeer een tikkeltje aan de stugge kant voelen, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

De rijbalans deed me eerder een beetje denken aan een lightversie van de Nissan GT-R

Maar hoe rijdt de RS? Dat is wat jullie natuurlijk willen weten. Wel, het clevere vierwielsysteem en de gewillige motor typeren de volledige rijervaring. De RS stuurt heel soepel en vlot zonder al te veel gevoel van onderstuur. Bij het uitkomen voel je onmiddellijk dat de achterkant je net even een zetje uit de bocht geeft. Ik ga het niet meteen bestempelen als driftend overstuur, maar je voelt meteen dat de RS speelser is afgesteld dan andere integraalsystemen zoals Quattro of het AWD systeem van Subaru. Het staat dan ook haaks op bijvoorbeeld de A45 AMG, die je gewoon niet dwars krijgt. De rijbalans deed me eerder een beetje denken aan een lightversie van de Nissan GT-R. Jawel. Godzilla. Een groter compliment bestaat er eigenlijk niet. Deze Focus RS is standaard voorzien van de aan de weg plakkende Michelin Pilot Sport 2 banden. De Brembo remmen doen hun werk meer dan behoorlijk en ook de soepele zesbak is een genot om te bedienen. De pedalen staan net goed voor wat “heel & toe” actie.  Kortom, RS vinkt alle vakjes aan om te kunnen bestempeld worden als echte “rij-purist-auto”. Dit alles gebeurde uiteraard in sport-modus. De RS’ natuurlijke habitat. De “pops & bangs” die je te horen krijgt bij het schakelen hoor je ook enkel vanaf sportmode en deze zijn lichtjes verslavend.

20160810_fma_488_curbstone_1000883

Er is ook wel een Normal Mode, maar die raakte ik amper aan omdat deze nu eenmaal het echte karakter van de RS verbergt. Het rij-modi menu bevat naast Normaal en Sport ook Circuit, dat de adaptieve dempers in sportmode slingert en ze bijgevolg ondraaglijk stug maakt. Fijn voor 30 seconden, maar toch wat teveel van het goede. En dan is er natuurlijk de Ken Block knop: Drift Mode. Op Youtube staan ondertussen al tal van bewijzen dat dit driften nog steeds niet zo eenvoudig maakt als sommige overmoedige chauffeurs gehoopt hadden. Daarom zocht ik een grote open ruimte op om dit even te proberen om. De mode is geweldig entertainend en je voelt dat er tal van hulpsystemen aan de slag gaan die de wagen steeds in de juiste richting laten wijzen, maar voor de rijpurist misschien een tikje te artificieel. Bovendien is het zo eenvoudig dat een onervaren drifter zichzelf al snel voorbij zal galopperen. Wanneer de hulpsystemen de limiet van hun talenten bereiken is de onervaren bestuurder al ver voorbij zijn kunnen om de het nog te redden. Met alle gevolgen van dien. Opletten dus.

20160810_fma_488_curbstone_1000940

Besluit:

De Focus RS zit er “boenk” op en is misschien wel de auto van het jaar. De RS is een wagen die puur en alleen gefocust is op rijplezier en is daarbij ook nog een doodgewone vierdeurs hatch waarin je de hele  familie kan meezeulen.

Ford Focus RS: Block Approved
De RS lost alle verwachtingen van de hype in en is exact wat we gehoopt hadden. Als Ken Block hem zijn "stamp of approval" geeft, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken?
Motor/Power90%
Eco85%
Wegligging100%
Sound95%
Gadgets82%
Coolfactor85%
Plus
  • Rijdynamiek
  • Motor
  • Pops & bangs!!
Min
  • Ophanging in sport mode net iets te stug
  • Driftmode wat te ondersteund voor echte puristen
92%Volante Score

2 reacties

  1. Gilles

    Pops & bangs wordt hier beschouwd als een pluspunt. Dit wordt dan nog geaccentueerd met twee uitroeptekens. Ik hoop dat de redactie dit niet als ernstig beschouwt. Pops & bangs is mijn inziens een artificieel proces waarbij brandstof in de uitlaat verbrand wordt om zo een niet kenner/liefhebber te ‘imponeren’. Dit camoufleert een karakterloze drukgevoedde 4 cilinder bij afwezigheid van een fenomenaal klinkende 5 cilinder. Als we deze trend doortrekken verwacht ik als volgend pluspunt in een review een active sound system op een diesel, dit dan met 3 uitroeptekens.

    Beantwoorden
    • Frederik Herregods

      Bedankt voor je reactie Gilles. Op de redactie nemen wij niets serieus, geen probleem dus. De pop & Bangs zijn inderdaad artificieel, net zoals bij de F-type of andere wagens die dergelijke geluiden maken. Ik vind echter dat dit een auditieve toevoeging aan de al fenomenale rijervaring die de RS met zich meebrengt. Daarboven is elke uitlaatlijn van een moderne een een fictieve creatie van ribbels, trommels en resonatoren om een wagen goed te doen klinken. Wil je echte onversneden sound dan moet je een pak terug in de tijd gaan. Ja Pop’s en bangs zijn fake zoals al de rest, zelfs met uitroeptekens, maar ik kan ze best smaken.

      Beantwoorden

Geef een reactie