In een nieuw segment op Volante laten we onze redacteurs hun gedachten ventileren over wagens en de automobielsector. Als dat maar goed komt… Om de spits af te bijten stelden we aan redacteur/snapper Frederik de vraag wat zijn ideale wagen zou zijn als het niet op een Eurootje zou steken…

Het is een haast onmogelijke vraag om te kunnen beantwoorden. Je mag één wagen kopen om, leasingsgewijs, vier jaar mee rond te snorren. Ongeacht budget, maar wel een goeie daily. Wat zou dat zijn? Een M5? Een Audi RS6? Een Cayenne Turbo? Of de nieuwe Panamera?… Verscheurende hypothetische keuzestress voor velen onder ons.

Één auto die je mag kiezen en er 1460 dagen mee rondrijden, alle dagen. Welke droomwagen zou je dan kiezen? Die keuze zal verschillen van de noden van de bestuurder. In mijn geval is het met mijn hoofdbezigheid als automotive snapper voor héél wat andere doeleinden dan deze publicatie enorm belangrijk dat er veel kofferruimte is. Daarnaast loopt er ook een anderhalfjarig dropje rond dat ook graag met papa overal naartoe gaat, om nog maar te zwijgen van moederlief die altijd véél te veel meeneemt op de kleinste uitstapjes. Kortom een 911R of MC Stradale zijn al uitgesloten.

20151201_benltley_lamborghini_l1008776

Véél koffer, dan denk je meteen aan een SUV of een grote break zoals de prachtige nieuwe Volvo V90. “So, that’s settled then…” Niet helemaal. Ware het niet dat ondergetekende graag eens een trackday ambieert of met een flinke frequentie een Ardennenweg onveilig maakt. De V90 mag dan misschien wel een fijn onderstel hebben, maar mist toch wat dynamische uitstraling. Een Macan of Cayenne GTS is dan misschien weer wat te veel van het goede. Een GLE Coupé of X6M is ook geen optie, want ik moet mij nog kunnen vertonen in normale sociale kringen zonder dat iedereen denkt dat ik een hiphopcarrière ambieer of gewoon microscopisch geschapen ben…

Het antwoord is nochtans eenvoudig en ik had er eigenlijk mijn stuk mee kunnen beginnen. De wagen die dit alles kan en meer… is geen ander dan de Mercedes Benz C63S AMG Break. Ik hoor nu velen onder jullie denken: “ FOUT”. Dat is de RS6 en – hoewel ik er tot op heden nog nooit mee gereden heb – twijfel ik geen seconde aan de talenten van de RS6, integendeel. Maar ik vind de styling net iets TE om alle dagen mee rond te knallen. Ik nodig daarom Audi maar al te graag uit om het tegendeel te bewijzen. We wijken af…

20151201_benltley_lamborghini_l1008767

Waarom de C63S AMG Estate? Wel, omwille van drie redenen : 1) achterwielaandrijving 2) V8 3) break. En ook wel een beetje omdat er naast de Audi RS4/ RS6 niet echt een alternatief is. Voorlopig is er geen Jag XFRS Sportsbrake meer, BMW weigert ostentatief een breakversie van hun M3 of M5 te maken. Daarnaast doet de C63S zoveel dingen goed. De twinturbo 4 liter V8 is een pareltje dat zomaar 510 pk naar de achterwielen stuurt en doet dat met het meest dramatische gebrul dat je op de markt kan kopen zonder er iets van Akrapovic onder te vijzen. Ik heb het genoegen gehad om een week in de de C63S rond te snorren en het was naast de GT-R, 911 Targa GTS en de AMG GT één van de weinige wagens die ik echt niet terug wou geven.

Wanneer een testperiode afloopt, zit mijn hoofd meestal al bij het volgende project. In plaats van te mijmeren over een wagen die straks toch uit mijn leven zal verdwijnen. Die Mercedes was zo’n wagen. De mogelijkheid om ’s ochtends zoonlief in de kribbe af te zetten en dan rechtsreeks koers te zetten naar de Ardennen om daar vervolgens de Michelin Pilot Sports flink te delamineren en zwarte streepjes te trekken is uniek en verslavend en dat terwijl de koffer tsjokvol fotomateriaal zit. 

En ondanks alle dynamische capaciteiten van de AMG is het nog steeds een comfortabele cruiser. Dit enkel en alleen dankzij het volledig adaptieve onderstel en motorsettings. Er is zelf een “sweetspot” in de instellingen. De C63S biedt alle mogelijke instellingen op vlak van motor, versnellingsbak, ESP en ophanging die je maar kan indenken, maar de leuk-optie is de ideal mix die je kan instellen in de individual setting. Deze is heel eenvoudig: motor in Race, versnellingsbak/flappy pedals in Manual, ESP half af (behalve bij regen en op autostrade) en het onderstel en de besturing op comfortabel. De gulden middenweg tussen dynamiek en comfort. Perfect.

Mocht BMW een M3 of 5 break gaan maken, dan zou hier misschien iets anders staan. Misschien gooit de bloedmooie V90 Polestar nog roet in het eten. Ook zal het wachten worden op de nieuwe XFRS Sportsbrake en wie weet maakt Alfa Romeo wel een Giulia Sportswagon QV, daar  zou ik pas voor tekenen…

To be continued dus, maar tot hiertoe is de Mercedes C63S AMG Estate voor mij dus de perfectie nabij.

Geef een reactie