De nieuwe Porsche 718 Boxster is misschien wel de meest drastische wijziging in een bestaand gamma. Stuttgart gooide twee zuigers in de vuilnisbak en voegde er een blazer aan toe. Vaarwel atmosferische flat six, hallo flat four turbo. Heiligschennis of revolutie?

Voor we beginnen, moet ik iets bekennen. De Boxsters & Caymans zijn eigenlijk mijn twee favoriete wagens uit het Porsche gamma. Laat me dit – voor Porschisten me meteen naar de brandstapel sturen – even toelichten. Een 911 is geweldig: power, comfort, wegligging en een uniek karakter. Wat wil een mens nog meer?

20160804_untitled_1060846-Edit

Dat unieke karakter komt eigenlijk voornamelijk door het feit dat de motor nog steeds op “de verkeerde plaats” zit. Bij de 718 Boxster is dit niet zo. Hier zit het blok exact waar het moet zitten. Achter je kont, in het midden van de wagen. Dat zorgt ervoor dat de Caymans en de Boxsters ongelofelijk voorspelbaar zijn. Zelfs wanneer je te snel op het gas gaat en de achterkant begint te dansen, weet je perfect wat er gebeurt en dat geeft je net die extra vertrouwensboost om net dat tikje verder te gaan. Hou me tegen voor ik begin over “harmonie” en “één met de machine te zijn”.

De nieuwe Boxster klinkt als een gepikeerde Subaru

Dat gezegd zijnde heeft deze 718 Boxster nog steeds twee cilinders minder dan de laatste Boxster waarmee we reden. De flat six is voorgoed de deur uit en in zijn plaats zit nu een 2.0 liter geblazen viercilinder boxer, die 300 pk en 380 Nm produceert. Het grootste verschil valt je meteen op wanneer je de sleutel omdraait en dat is natuurlijk het geluid. Met het afscheid van de zescilinder moeten we natuurlijk ook gedag zeggen aan dat typische geluid. In de plaats krijg je een laag gebrom dat ik niet anders kan beschrijven dan de klank van een gepikeerde Subaru Impreza/WRX. Die vergelijking is eigenlijk nog niet zo ver gezocht, want niet toevallig wordt deze laatste eveneens aangedreven door een geblazen viercilinder boxer motor die ook 300 pk op de baan zet. Wil dat dan zeggen dat de 718 niet goed klinkt? Nope, integendeel. De sound mag dan wel anders zijn, het is nog steeds een typische Porscheklank die, waneer je de wagen wat in de toeren jaagt, echt zingt en de nekharen omhoog zet. Een ander voordeel aan een turbomotor is dat het koppel veel sneller verschijnt en dat zorgt er dan ook voor dat de 718 nog sneller aanvoelt.

Daarboven heeft de jongste Boxster méér dan genoeg power. Mijn testwagen was uitgerust met de bliksemsnelle PDK-automaat inclusief must-have Sport Chrono pack. In die configuratie sprint de 718 van 0 naar 100km/u in 4,7 seconden. Dat is even snel als de vorige Boxster GTS. Daarna blijft hij vrolijk doorbomen tot 275 Km/u.

Wanneer je naar het grote plaatje kijkt is het bovendien niet zo heel erg vreemd dat Porsche opnieuw een viercilinder in zijn gamma introduceert. Jarenlang zijn de meest legendarische Porsches aangedreven door viercilinders. De naam 718 komt dan ook van geen vreemden en wijst naar de 718 RSK en RS60 die de onderandere de Targa Florio en Le Mans won. “Marketing-speak” zou je kunnen zeggen, maar eigenlijk verbaast het me, dat Porsche, een merk dat zoveel respect voor zijn traditie heeft, niet eerder een link tussen de Boxster en andere legendarische Porsches legde.

Jarenlang zijn de meest legendarische Porsches aangedreven door viercilinders.

De klassieke layout met een lichte motor in het midden en de aandrijving op de achterwielen blijkt nog steeds een winner. De Boxster stuurt snel en snedig in en heeft geweldig veel grip. Het is nog geen Lotus Elise, maar het valt meteen op dat er meer grip is dan in de vorige Boxster. Speel je kwistig met het gas, gaat hij gretig dwars, maar niet alvorens dat luid en duidelijk aan te kondigen.

20160804_untitled_1060822-Edit

Binnenin krijgt de Boxster héél wat toeters en bellen mee van zijn grotere broer, de 911 en zien we dezelfde infotainment systemen, die ook hier een grote stap vooruit zijn in vergelijking met zijn voorganger. Nieuw is ook het ronde selectiewieltje dat we eerst in de 918 zagen. Net zoals bij de nieuwe 991 kan je hiermee de Normale, Sport en Sport + standen selecteren. Moet het allemaal iets harder gaan, dan is er ook een sport responsive knop in het midden die alles nog eens extra aanscherpt.

Porsche moet opletten! De Cayman GT4 kaapte alle prijzen voor de neus van de 911 weg en ook deze nieuwe 718 Boxster lijkt op koers om, met een handicap van twee cilinders, ook heel wat harten voor zich te winnen. De Boxster kan in zijn huidige vorm misschien wel de ultieme compacte roadster zijn van het moment. Ik ben alvast fan!

Porsche 718 Boxster

Motor: 2.0l Boxer Turbo (middenmotor)
Vermogen: 300pk
Koppel: 380nm
0-100km/u: 4,7 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Aandrijving: achterwiel
Versnellingsbak: Porsche PDK 7-traps
Testafstand: 384,1 km
Testverbruik: 12,2 liter/100km

Porsche 718 Boxster: Kleiner maar fijner
Ondanks het verlies van twee cilinders is de Boxster nog steeds hetzelfde gebleven. Beter nog: deze is nog beter dan zijn voorganger!
Motor/Power88%
Eco75%
Wegligging100%
Sound81%
Gadgets85%
Coolfactor90%
Plus
  • Balans/wegligging
  • Hoger koppel=instant power
  • Responsief
Min
  • Klinkt niet slecht maar niet zoals de oude flat six
90%Volante Score

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie