De Skoda Octavia is misschien wel één van de meest populaire bedrijfswagens op de markt maar wat gebeurt er als je op de brave huisvadermobiel een RS badge kleeft. Wij zochten het voor u uit. Een titel als een thriller, maar misschien is dat ook wel zo. 

RS, twee eenvoudige letters die leken weinig zullen zeggen. Maar intussen zijn ze uitgegroeid tot één van de meest geladen letter combinaties in de autosector. GT is voor mietjes, RS is voor mannen… of zoiets. De badge maakte misschien wel het meeste faam op de Porsche van weleer zoals de befaamde Carrera 2.7 RS en ook nu op de machtige GT3 RS. Maar door de jaren heen kregen ook andere modellen de bijvoegsel RS zoals de Ford Focus en dus ook deze Skoda Octavia. Is deze badge te zwaar voor de Tsjechische familiekar? Wij zochten het uit.

20160504_Leon_Scout_8086

De Skoda octavia RS is zowel beschikbaar als benzine én diesel versie dus in VAG jargon: TSI (Hier in het grijs) en TDI (in het wit). De motor in diesel variant is er eentje die we kennen uit de VW Golf GTD en is een tweeliter turbo motor met 4 pitjes die 184 pk produceert en een respectabele 380nm koppel ophoest. We moeten eerlijk zijn, goed klinken doet deze diesel niet. Maar vooruit gaan kan hij daarentegen best goed. 100km/u verschijnt al na 8,1 seconden. Niet zeker niet slecht voor een zware Octavia.

De motor uit de benzine versie is eveneens een tweeliter turbo viercilinder uit, u raadt het nooit, de VW Golf GTI (mét performance pack) en zet zoals de naam doet vermoeden een  flinke 230 pk en 350nm op het tarmac. In sterk contrast met de diesel-versie maakt deze TSI motor wel een geweldig geluid en wanneer je de DSG-bak als optie kiest wordt je tijdens het opschakelen bij vol gas op flinke “pops & bangs” getrakteerd.

De motorisatie is niet het enige verschil tussen de TSI RS230 en de RS TDI. De RS230 heeft nog een extraatje gekregen die hem extra speciaal maakt. Net zoals zijn Golf GTI performance neef heeft deze Octavia een Elektronisch Sper differentieel. In VAG jargon beter bekend als een VAQ-diff. Dat zorgt ervoor dat tijdens het navigeren van bochten het wiel met het meeste grip het meeste vermogen krijgt. Dit heeft als effect dat de voortrein veel minder snel zal ondersturen en je bochtensnelheid dramatisch de hoogte zal ingaan.  De TDI versie heeft deze functie jammer genoeg niet en is dus minder snedig bij het betere bochtenwerk.

De RS230 heeft nog een extraatjes gekregen die hem extra speciaal maakt

Wel identiek is het de binnenkant van de Octavia RS. Het interieur van beide wagens werd gekenmerkt door een afwerkingskwaliteit die zijn prijsklasse ver overstijgt en bijvoorbeeld een Focus ST Clipper het schaamrood bezorgd. Beide testwagens wagen voorzien van genoeg toeters en bellen zoals CarPlay, Automatisch remmende cruise control, DSG bak met paddles aan het stuurwiel en nog veel meer. De kers op de taart was het fijne lederen stuurwiel.Niet toevallig uit een Golf GTI.

Maar hoe rijden beiden nu dat is de hamvraag. Wel die vraag beantwoorden is heel eenvoudig. De Skoda Octavia RS TDI is een standaard Octavia met een klein chilipepertje in het achterste geduwd… Het is en blijft een comfortabele familie wagen die een licht stijver chassis heeft, een iets sportievere ophanging en een scherpere stuur respons maar niet overdreven. Maar het grootste verschil met een standaard Octavia is voornamelijk cosmetisch.

De Octavia RS230 lijkt daarentegen wel een volledige tube wasabi achterin gekregen te hebben. Smalle boswegen of lange autostrades zijn allemaal geen probleem. De sper vooraan zorgt voor een stevige dosis extra grip vooraan waardoor de Octavia zich moeiteloos door de bochten trekt en zelfs niet vies is van wat “lift-off oversteer” en weet ons te verassen door zijn gewicht relatief goed te kunnen verbergen. Tegenover zijn zelfontbrandende broertje weet de RS230 toch een iets stevigere RS-indruk na te laten.

 Tegenover zijn zelfontbrandende broertje weet de RS230 toch een iets stevigere RS-indruk na te laten

Daarmee is ook de kogel door de kerk. De Skoda Octavia RS230 is de snelste productie Skoda ooit gebouwd. Met snel doelen we niet enkel op de topsnelheid van 250 km/u maar ook op de manier waarop hij de power in bochten weet neer te zetten en is de RS-Badge mee dan waard. Het klinkt bijna beledigend maar daartegenover lijkt de RS TDI eigenlijk niet meer dan een cosmetische update. De wegligging is iets aangescherpt maar de motor is niet uniek voor de RS en is ook verkrijgbaar in andere configuraties. Maar net zoals zijn 230pk tellende benzine broertje ziet de RS er vooral goed uit. De hoekige vormen van de standaard Octavia zijn aangescherpt met donkere details en stoerder ogende bumpers en ook extra toeters en bellen als 19-duims velgen die zo van een Lamborghini Huracan lijken weggelopen te zijn en een interieur om van te smullen.

Ben je opzoek naar een strak ogende potente bedrijfswagen die binnen de fleet-normen van een gemiddeld bedrijf past is dit wel een interessante optie om te bekijken. Hoewel de RS TDI zeker geen volbloed RS is zal je je aan het stuur zeker niet vervelen of het die loodzware RS-badge waard is laten we in het midden. Ben je echter opzoek naar de echte grommende, knallende en gierende RS-Experience dan moet je bij de RS230 zijn maar deze is dan weer een kleine fiscale nachtmerrie en zal voor vele bedrijven en portefeuilles een brug te ver zijn.

Skoda is weldegelijk “Simply” clever door deze twee wagen zij aan zij in de markt te plaatsen. Het hart kiest resoluut voor de RS230 maar net verstand voor de RS TDI

Skoda Octavia Combi RS230
Motor: 2.0 TSI viercilinder turbo
Vermogen: 230 pk @5.900 – 6.400 T/min
Koppel: 350 Nm @1.700 – 5.800 T/min
0-100km/u: 6,7 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Aandrijving: Voorwiel
Versnellingsbak: DSG 6-traps automaat
Testafstand: 1052 km
Testverbruik: 10,8 liter/100km

Prijs vanaf €33.850

Skoda Octavia Combi RS TDI

Motor: 2.0 TDI viercilinder turbodiesel
Vermogen: 184pk
Koppel: 380 Nm @1.700 – 5.800 T/min
0-100km/u: 8,1 sec
Topsnelheid: 232 km/u
Aandrijving: Voorwiel
Versnellingsbak: DSG 6-traps automaat
Testafstand: 1510 km
Testverbruik: 8,3 liter/100km

Prijs vanaf €30.720



Skoda Octavia Combi RS230 VS RS TDI: De RS Kwestie
*Score enkel voor de RS230 Handige familiekar met de scherpe randjes van een hothatch
Motor/power84%
Eco71%
Wegligging75%
Sound 80%
Gadgets75%
Coolfactor81%
Plus
  • Sound
  • Ruimte
  • Huracan Velgen ;-)
Min
  • Mr DSG en ik kwamen niet altijd overeen
  • Uitpakken met een Skoda op café is nog steeds niet indrukwekkend
78%Volante-Score

Geef een reactie