Na onze review van de Seat Leon X-Perience kregen we van SEAT België meteen de krachtigste koets uit hun hele stal mee, de Leon Cupra 290. En zoals de naam het misschien al doet vermoeden, krijgt hun compacte gezinswagen in deze uitvoering wel degelijk de volle 290 pk tussen de voorwielen…

De Leon Cupra 290 volgt de Leon Cupra 280 op en is hiermee meteen ook de krachtigste in serie gebouwde wagen die Seat ooit maakte. Vandaag is de Leon Cupra 290 leverbaar in SC (driedeurs), vijfdeurs en ST (break) versie. Wij mochten voor u op stap met de vijfdeurs DSG (da’s de automaat).

 

DCIM100MEDIADJI_0067.JPG

Vriend van de familie

De Cupra wil niet opvallen. Hier geen groteske luchtinlaten of onnodig dikke bumpers, geen mega dakspoilers of uitlaten waar je een halve liter Cara in kan verstoppen. Enkel de kenners gaan de subtiele ‘290’ aanduiding op de koffer herkennen, verder zouden de dubbele afgeplatte uitlaten of de potige 19” velgen met rode remklauwen kunnen doen vermoeden dat dit meer is dan de zoveelste getunede Leon diesel.

Ondanks de Cupra badges heeft onze testwagen zich proper van alle gezinstaken gekweten. De kindjes naar school brengen kon zonder ongewilde burn-outs op de parking, boodschappen halen lukte zonder geklutste eieren, de dagelijkse portie file- en stadsverkeer kon getrotseerd worden zonder onnodig drama.

Hey, er zitten zelfs Isofix haakjes in voor de Maxi Cosi. Om maar te zeggen dat deze Leon perfect de rol van family sleeper car kan vervullen – als je dat wil.

Plezierknopje

Eens de gezinstaken achter de rug zijn en je klaar bent voor een gezonde portie me-time, is het tijd om op zoek te gaan naar de Cupra mode. Deze zit verstopt achter 1 klein knopje in het dashboard dat – eens je het weet te vinden – je uren rijplezier zal doen beleven.

Via de Cupra knop stel je nl. één van de vooringestelde rijprofielen in. Je kan kiezen tussen Comfort, Sport of Cupra mode. Of als je je eigen cocktail van instellingen wil maken, is er de Individual mode.

Per rijprofiel worden een aantal instellingen aan de wagen aangepast, zo stel je de ophanging in via het DCC (Dynamic Chassis Control) systeem waarmee de Cupra standaard wordt uitgerust, maar kan je ook de directheid en het aantal omwentelingen van de stuurinrichting volgens je eigen voorkeur afstellen.

Verder krijg je ook inspraak in het gedrag van de motor, de reactie van het sperdifferentieel, de afstand tot je voorligger bij de adaptive cruise control en zelfs in de instelling van de sfeerverlichting en de airco – om ten allen tijde het hoofd cool te kunnen houden.

Vanaf je de Cupra modus selecteert, zetten alle bovengenoemde parameters zich meteen op scherp en voel je de wagen van karakter veranderen. Het beest is wakker, en je zet je maar beter schrap.

Het interieurlicht gaat van wit naar rood. Het stuurwiel reageert directer, het uitlaatgeluid klinkt plots wat onheilspellend en de ophanging wordt beenhard. Let wel, zelfs in comfort mode is de ophanging nooit echt zacht te noemen, ruglijders bestellen met hun wagen best ineens een abonnement bij de kinesist.

SEAT lounge

Binnenin is het best prettig vertoeven. Onze testwagen had de standaard Alcantara-met-wit-zetels die ook op lange ritten zeer comfortabel blijven en terwijl ook genoeg zijdelingse steun geven bij het betere bochtenwerk.

In de mediamodule – die we ook al kennen van onze eerdere Leon testen – vinden we bij de Cupra een aantal extra schermen terug. Zo zag ik nog niet eerder de laptimer en de G-kracht meter. We hebben trouwens goed ons best gedaan met de G-krachten inzameling. 1G halen was het doel, we zijn uiteindelijk gestrand op een 0,95G rond een Kempische rotonde.

Maar niet alleen in het sportieve kamp ontdekten we nieuwigheden, vreemdgenoeg is er ook een ecotrainer te vinden in het Cupra menu. Laat dat nu toch een wat vreemde combo zijn met een hatch van bijna 300pk. Soit, ik denk dat we hier dus alvast geen hoge ecotoppen mee gaan scheren…

290pk uit 4 cilinders

Bijna 300pk uit een tweeliter 4 cilinder persen, het was een aantal jaren geleden nog ondenkbaar in dit segment van wagens. Vandaag deelt de Leon Cupra zijn 2.0TSI motor met straatraketten als de VW Golf R en de Audi S3. Waar de S3 het nog met 265pk moet stellen, presteert de Golf R het om er de volle 300pk uit te halen, bovendien gekoppeld aan hun 4motion aandrijving waardoor deze zelfs in 4,9 seconden naar de 100 spurt.

Tja, het segment van de hot-hatches is vandaag de dag nu eenmaal goed gevuld. Want dan hebben we het nog niet over de concurrentie van Ford, Renault, Mercedes of BMW gehad. Van alle wagens in deze oplijsting krijg je met de Cupra waarschijnlijk wel het meeste auto voor je geld.

Het maximum vermogen in de Cupra moet je wel helemaal op het einde van de toerenteller gaan zoeken, de volle 290pk is er nl. pas vanaf om en bij de 6000 toeren. Terwijl je het maximum koppel van 350Nm wel al vanaf 1700 toeren ter beschikking hebt. Dit maakt dat de wagen ook in lage toeren heel vinnig aanvoelt en verklaart ook meteen de 5,8 seconden van 0 tot 100 (de SC versie met DSG doet het met z’n 5,6 seconden zelfs nog iets beter).

 


Peddelen in de bebouwde kom

De Leon Cupra is in DSG versie zoals wij hem getest hebben een kleine 2000 Euro duurder dan de handgeschakelde versie. Maar in ruil daarvoor krijg je wel een snellere 0-naar-100 tijd, een zuiniger verbruik en emmers vol peddelplezier. De DSG bak geeft je steeds de keuze uit een volautomatische modus – waarbij de wagen zelf het optimale schakelmoment bepaalt – en een semi-automatische modus, waarbij je zelf op- en afschakelt met de peddels aan het stuur.

Ik koos in stad en dorp meestal voor de peddels. In volautomatische modus wil de Spaanse furie namelijk pas opschakelen vanaf 4 à 5000 toeren, dat was met al het bijhorende gebrul en geplof soms toch wat te veel enthousiasme voor een bebouwde kom. Ok, ik had hem natuurlijk ook gewoon in comfort modus kunnen zetten…

De schakelpeddels reageren snel op elke input en geven je een pak meer plezier als je actief wil rijden. Maar toch krijg je nooit de volledige controle over het schakelen. Als je niet zelf terugschakelt, doet de wagen dit voor je en bij volgas schakelt de wagen soms een extra versnelling terug. Waarom kan manueel niet echt manueel zijn, dat is wat jammer.

En nu we toch aan het dissen zijn, ik ben ook meer fan van vaste peddels op de stuurkolom ipv de peddels die meedraaien met het stuur, ha.

 

Bijten in de bochten

290 pk op de voorwielen, da’s toch om problemen vragen, right? De combo “veel pk + voorwielaandrijving” wilde vroeger inderdaad wel eens ontaarden in een gevecht met een daverend stuurwiel en een wagen die heel graag rechtdoor wil terwijl jij toch liever gewoon die bocht wil doorkomen.

Niet zo bij de Leon Cupra. Dankzij het mechanische sperdifferentieel op de voorwielen wordt de meeste kracht automatisch naar het buitenste wiel geleid. De beste manier om knoerhard door de bochten te scheuren is dus door gewoon extra hard op je gas te gaan. Het sper maakt dat het buitenste wiel zich dan nog meer vastbijt in de bocht waardoor onderstuur verdwijnt en je als het ware van de ene naar de andere bocht wordt gekatapulteerd.

Eens je de ballen hebt gevonden om het sper in de bocht op te zoeken, is dit een uiterst verslavend gevoel.  De voorkant lijkt dan wel op rails te staan, terwijl je echt al heel veel moeite moet doen om het achterste te laten wegschuiven, zelfs met het ESP volledig uit.

 

 

Cruisen & tanken

Begrijp me niet verkeerd, deze wagen kan zich gedragen, maar wil wel het liefst gewoon hard. Op de snelweg dien je dan ook constant één oog op de snelheidsmeter te houden, wil je niet ongewild heel veel bijdragen aan de schatkist. Er is gelukkig de adaptive cruise control (+ Front Assist) die automatisch de gepaste afstand tot de voorligger kan aanhouden en die zich steeds netjes aan de door jou ingestelde maximumsnelheid houdt.

De adaptive cruise control werkt zeer plezierig. Je kan de afstand tot je voorligger zelf bepalen en ook bij plotse vertragingen in het verkeer doet deze technologie braaf zijn werk door mee af te remmen en terug gas bij te geven als het verkeer weer versneld. Zet de Cupra in Comfort mode en je zit gebeiteld op lange snelwegritten, dan moet je eigenlijk alleen nog zelf sturen – en op tijd tanken!

Want met een gemiddeld verbruik van 11,6 liter leer je de benzinestations in de buurt wel snel een pak beter kennen. De eerste ‘u moet tanken’-waarschuwing kreeg ik trouwens pas met een resterende actieradius van ongeveer 40km. Dat is geen probleem in Vlaanderen, maar kan al knap krap zijn in minder bevolkte gebieden.

 

VERDICT

Het is in Vlaanderen jammergenoeg heel moeilijk om ten volle te kunnen genieten van een wagen met zoveel power. Het is echt zoeken naar de juiste achterafweggetjes om het Cuprabeest uit te laten. Wij hebben hem vooral ’s nachts de sporen gegeven, zo ver mogelijk verwijderd van Vlaanderens alomtegenwoordige lintbebouwing. Dit soort wagens vraagt eigenlijk om geregelde uitstapjes richting Ardennen en Eiffel. Of een circuit.

Hij mag dan wel de brave looks hebben, knallen doet deze wagen eigenlijk het allerliefst. Eens de motor op temperatuur is, krijg je een hele sonate aan reutels en ploffen voorgeschoteld, die van de goede soort. De rauwe klank van de wagen is echt verslavend. Onze testwagen is ondertussen alweer een paar weken terug bij SEAT en ik mis hem. Echt.

Kortom, het is de perfecte sleeper als het moet. Maar staat steeds paraat een hele buurt wakker te schudden als het mag.

Ik zou eigenlijk het liefst gewoon meteen de ST versie van de Leon Cupra willen bestellen… nadat ik met de Golf R Variant en de Focus RS heb kunnen vergelijken. Ok, beide wagen zijn minstens 5000 Euro duurder dan de Cupra, maar ik vrees toch dat ze allebei wel eens geduchte tegenstanders zouden kunnen zijn in dit segment.

To be continued!

Seat Leon Cupra 290
Motor: 2.0 TSI viercilinder turbo
Vermogen: 290 pk @5.900 – 6.400 T/min
Koppel: 350 Nm @1.700 – 5.800 T/min
CO2: 155g / km
0-100km/u: 5,7 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Aandrijving: Voorwiel
Versnellingsbak: DSG
Kleur: Nevada wit
Testafstand: 932km
Testverbruik: 11,6 liter/100km

Prijs vanaf €34,090

 

Seat Leon Cupra 290: Furie met plezierknopje
Een gewaardeerd lid van de familie by day. Bochtenverslindend beest by night.
MOTOR / POWER88%
WEGLIGGING90%
ECO60%
GADGETS78%
SOUND82%
COOLFACTOR65%
PLUS
  • bakken vol rijplezier
  • verslavend goed
  • snelle DSG
MIN
  • grote draaicirkel
  • zware concurrentie in het hot-hatch segment
  • manueel schakelen met DSG is niet echt manueel
77%Totale score

2 reacties

Geef een reactie