Een Franse sedan heeft altijd zijn charmes gehad, maar worden vreemd genoeg steeds zeldzamer en vaak opzijgeschoven door SUV of crossovers. De François’ en Françoises van Renault brengen daar eindelijk verandering. Dit is de Talisman.

Sinds de de Laguna ontbrak er bij Renault vreemd genoeg elk spoor van een volwaardige sedan. Je kon kiezen uit een Espace, Kadjar of een Megane om met het gezin comfortabel op stap te gaan en daar bleef het dan ook bij. De Renault Talisman moet dat gat gaan vullen en mikt op de gezins- en natuurlijk de fleetmarkt.

20160608_Renault_talisman_8897

Waarom zou ik naar een Talisman kijken en niet meteen naar “ze Germans”?

Wat me eerst en vooral opvalt aan de Talisman zijn z’n looks. Het design is van onze noorderbuur Laurens van Acker en is zonder twijfel één van de mooiste in de ontwerpenmarkt. De Talisman is een mooie combinatie van strakke, hoekige lijnen en enkele glooiende curves. Smaken en kleuren mogen verschillen, maar ik vind de look alvast echt werken.

Daarnaast moeten we ook aan budget denken. Nu hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen wie de sedan markt domineert, en dat de lat dus hoog ligt, ongeacht budget. De strategie die Renault hanteert, is er eentje die we ook onder andere bij andere outsiders in de markt zien. Denk maar aan Mazda, Infiniti of Hyundai. Zij mikken er namelijk op om hier en daar wat hoekjes af te snijden en wat te besparen op fancy adaptieve demping en dure materialen zodat ze voor een lager budget méér toeters en bellen kunnen aanbieden.  Zo start een talisman al rond de €25850 en kost het topmodel je €38550, voor vele Duitse wagens is deze laatste vaak de “vanaf” prijs zonder toeters, noch bellen.

Betaalbaar op zijn Frans of niet ? 

Kort gesteld: ja en neen. Binnenin de Talisman is het meer dan aangenaam vertoeven, de rijpositie is ideaal. De materialen van het dashboard en interieur kunnen niet tippen aan de Duisters, maar zijn zeker niet van slechte kwaliteit. Mijn comfortabele zetels masseren me zelfs. Nu, enkele toeters en bellen moeten we wel met een korrel zout nemen. Zo is de stoelventilatie amper merkbaar en was de stuurverwarming niet meer dan enkele verwarmde vlekken op het stuurwiel.Maar dat zijn details. Over het algemeen hebben we niet te klagen over de Talisman.

Hoe rijdt hij dan ? 

Onze testwagen was voorzien van een leuk hebbedingetje dat we eerder al zagen in de Audi Q7, de Porsche 911 GT3 en de Ferrari F12 TDF, namelijk vierwiel sturing of de zogenaamde 4 Control. Dit systeem zorgt ervoor dat de achterwielen in de andere richting sturen dan de voorwielen (beperkt hoor, slechts enkele graden), zodat de draaicirkel korter wordt en de lange Talisman een pak vinniger is in stadssituaties. Het omgekeerde gebeurt bij hoge snelheden voor een betere stabiliteit. Nu heeft dat systeem en de bijhorende elektronische stuurbekrachtiging wel de vervelende bijwerking dat het stuurgevoel volledig afwezig is bij de Renault. Het is dus steeds vaag gokken in welke richting de voor- (en achter) wielen zullen wijzen.

Daarenboven stellen we ons ook de vraag waarom deze Talisman zo hard afgeveerd is. Bij een luxesedan als deze verwacht je een soepele, zachte demping met een gezonde dosis rolbewegingen. Hoewel deze er zeker zijn en de Talisman verre van oncomfortabel is, worstelt hij wat met het absorberen van kleine oneffenheden zoals kasseien en putjes in de weg, terwijl snelheidsheuvels dan weer minder een probleem lijken te zijn. Maar over het algemeen is de Talisman comfortabel en kan hij met gemak grote afstanden overbruggen.

Verdict?

De Talisman mag er zijn en zal veel eigenaars gelukkig maken. Renault slaagt erin heel wat “bang for you buck” aan de man te brengen en daarom is de Talisman een bijzonder interessant alternatief. De Talisman kent wat schoonheidsfoutjes, maar dat is misschien ook omdat de verwachtingen van een Franse sedan als deze erg hoog liggen en het niveau van de markt eveneens zo hoog ligt.

Renault Taliman TCe150 EDC
Motor: 1.6 TCe viercilinder turbo Benzine
Vermogen: 149pk
Koppel: 220nm
0-100km/u: 9,6 sec
Topsnelheid: 215 km/u
Aandrijving: Voorwiel
Versnellingsbak: EDC 7-traps automaat met dubbele koppeling
Banden: Michelin Primacy 3 245/45 R18
Testafstand: 582 km
Testverbruik: 8,6 liter/100km

 

Prijs vanaf €29.500 (Intens)

Renault Talisman: Eindelijk terug een sedan!
Renault Talisman TCe150
Motor/Power70%
Eco70%
Wegligging60%
comfort70%
Gadgets75%
Coolfactor70%
Plus
  • Looks
  • Gadgets
  • Ruimte
Min
  • Stuurgevoel
  • Iets te hard afgeveerd
69%Volante Score

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie