De Mercedes-Benz C63 AMG. Een comfortabele vierdeurs sedan die zonder veel moeite een 911 op zijn plaats weet te zetten. In Affalterbach zijn ze ondertussen specialisten in het genre geworden. Dat bewezen ze al met de vorige C63. Ik was dus maar al te benieuwd of deze C63 in S-uitvoering daar nog een schepje bovenop deed. 

C63S AMG: Een schijnbaar willekeurige letter/cijfer combinatie die de gemiddelde sterveling niet echt iets zou zeggen. Een echte “petrolhead” zal echter al lichtjes beginnen saliveren bij het horen van deze lettercombinatie. Die combinatie is een code voor één van de meest modale gezins- en familiewagens op de markt, recht in het hart geïnjecteerd met een fixe dosis adrenaline. Een zogenaamde “supersedan” zeg maar.

20151125_C63S_1056-Edit

Deze jongste generatie is geen uitzondering. Met een 4.0 liter twinturbo V8 zet de C63 in S-configuratie een flinke 510pk neer en een bijna ziekmakende 700 Nm koppel. Dat zorgt ervoor de de C63S zijn achterbanden met plezier aan flarden rijt en terwijl nog van 0 naar 100km/u spurt in 4 seconden. Het blok dat mag gebruikt heeft zeer veel overeenkomsten met dat van de brutale AMG GT. Dat belooft dus…

We kunnen niet over de nieuwe C63S AMG praten zonder het even te hebben over zijn voorganger die ondertussen een ware cultstatus geniet. De vorige generatie C63 had maar liefst een 6.2 liter natuurlijk ademende V8 voorin zitten. Maar emissie- en andere econormen zorgden ervoor dat deze motor niet langer welkom was en daarom moest ook Mercedes-Benz – net zoals andere merken – mee buigen onder het juk van de “downsizing”.

Vaarwel 6.2 liter! Hallo Bi-turbo. Voor het eerst maakt Mercedes in deze 90° gemonteerde V8 gebruik van een zogenaamde ‘Hot-V’ montage voor de turbo’s. Dat betekent dat beide turbo’s middenin de V8 genesteld zitten en zo blijft het blok erg compact. Opvallend is ook dat ze er in Affalterbach voor kozen de 7-traps AMG Speedshift (die we al even kennen) te gebruiken in plaats van een exemplaar met dubbele koppeling, zoals bijvoorbeeld in de M3. Maar eigenlijk is daar niets mis mee. Akkoord, je zal enkele honderdsten of misschien wel tienden van een seconde moeten inleveren bij een schakelbeweging, maar ga je dit op de openbare weg echt merken? Ik dacht het niet.

Dan blijft de hamvraag: Heeft de turbo het voor de C63 verbrod? Het antwoord is een volmondige Nein! Misschien zelfs het tegendeel. Het waanzinnige koppel dat de toevoeging van twee Turbo’s met zich mee bracht heeft het bandenvretende karakter nog meer in de verf gezet. Een vergelijking met de M3 gaat eigenlijk bijna niet op, daar de C63S een compleet ander karakter heeft. Dit is eerder de Duitse interpretatie van een Old Skool “Muscle car”, terwijl het scheurijzer uit München misschien toch iets scherper aanvoelt. Bij een koudstart  zet het V8 gebrom je nekharen recht en met alle systemen uitgeschakeld, en heb je er op een natte koude ochtend de handen mee vol. Het is net dat tikkeltje “onvoorspelbaarheid” dat ik wel kan appreciëren bij dit soort wagens. Het gevoel dat je echt nog wel aan een stuur moet kunnen draaien om alles uit de kan te kunnen halen. Een bruut als deze moet je af en toe even verrassen. De spontane klamme handjes en koud zweet op een rotonde dragen net bij aan de adrenalinekick die je dagelijkse woon-werk sleur moet doorbreken.

Teveel is echter ook niet goed. Dan komen we in TVR-territorium waar wagens er alles aan zouden doen om je te vermoorden. Gelukkig zijn er hiervoor een smörgasbord aan instellingen en rijmodi om de C63S naar jouw hand te zetten. Paradepaardje is uiteraard het elektronisch sperdifferentieel dat zich volledig kan openen of sluiten en alles daartussen. Clevere computers zorgen er dan ook voor dat je de achterkant ver kan laten uitzwiepen zonder dat hij te ver zal gaan en je wat later om een lantaarnpaal zal slingeren. Ik wist mijn C63S perfect naar wens af te stellen. Met motor ingesteld in “Race”, Uitlaat op extra luid, 7-traps automaat op manueel, ESC op spielerei-modus, maar de ophanging en stuurinrichting op comfort. Perfect!

De Mercedes-Benz C63S AMG is dan ook  eerder bruut in schaapskleren. Meer nog, AMG-wagens staan vaak bekend om hun relatief agressieve styling. Slechts enkele details wijzen erop dat dit geen gewone wagen is. Op de zwarte velgen, keramische remmen, uitlaat en bredere wielkasten vooraan is er maar weinig dat de C63S weet te onderscheiden van een standaard C-Klasse diesel met AMG-line pakketje (erg mooi trouwens). Voor enkelen zal dit zonde zijn maar ik vind dat net geweldig. Een echte “sleeper” die niet echt opvalt in het verkeer (mits uitlaat op “stille” mode) maar een echt monster op een lege B-weg of omloop en dat is net wat een super sedan moet zijn. Niet teveel toeters en bellen, geen vleugels, diffusors of luchthappers. Gewoon een alledaagse wagen met een kernbom onder de motorkap.

Mercedes-AMG had stevige schoenen te vullen om een nieuwe C63 badge opnieuw op een van hun wagens te kleven maar ze zijn er, zelfs met turbo, glansrijk in geslaagd. De C63S behoort tot onze topfavorieten. Misschien zal de M3 een tikje sneller zijn, maar het geluid en drama van deze C63S maken dat meer dan goed!

 

 

Mercedes-AMG C63S

Motor: 4.0 Liter Twin Tubro V8
Vermogen: 510pk
Koppel: 700Nm
0-100km/u: 4,0 sec
Topsnelheid: 290 km/u (250km/u begrensd)
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: 7-traps AMG speedshift
Testafstand: 1329km
Testverbruik: 12,3 liter/100km

Prijs vanaf: €90.145,00

Mercedes-AMG C63S: Roodkapje is gewaarschuwd!
In Affalterbach bewijzen ze nog steeds dat ze een wagen met ballen kunnen bouwen! Wij zijn fan!
Motor/Power100%
Eco80%
Wegligging93%
Comfort91%
Gadgets85%
Headturner90%
Plus
  • Geluid
  • Power
  • Hebben we geluid al gezegd ?
Min
  • Voor sommigen misschien te subtiel?
  • ...
90%Totale score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.