De Jaguar XE moet het vuur aan de schenen van de BMW 3-reeks en Audi A4 leggen. Dat is zoals men aan de overkant van de plas zou zeggen “a bold claim” en ééntje die al velen ondernomen hebben zonder succes. Kan Jaguar’s Britse design daar verandering in brengen?

De XE is eigenlijk de geestelijke opvolger van de verschrikkelijke Jaguar Mondeo of moet ik eerder zeggen X-type. De instap Jag zeg maar. Gelukkig is deze wagen ver verleden tijd en is Jaguar intussen al even verlost van het stoffige imago dat hen begin 2000 achtervolgde. Ik kroop achter het stuur van de 2.0 liter diesel in R-sport uitvoering.

20151209_untitled_0950

Ziet er niet mis uit, vind je niet? 

Absoluut, nuja als je op het stijl gevoel van de gemiddelde Volante-redacteur in het achterhoofd houdt zegt dat natuurlijk weinig. Maar net zoals bij de eerste XF, die de grote sprong voor Jaguar maakte, zijn het de looks die de wagen in een zee van BMW’s en Audi’s moeten onderscheiden. Mijn testwagen was voorzien van een prachtig blauwe R-sport afwerking. Dat net zoals het M-pack bij BMW de wagen wat sportiever doet ogen en van strakke vijf-spaaks als velgen voorziet.

Binnenin het zelfde verhaal ? 

Het interieur van deze Jag zit nog niet op het niveau van een 3-reeks en zeker niet op dat van de nieuwe A4. Maar het komt wel aardig in de buurt. De zitpositie is ideaal en de hogere versnellingstunnel geeft je een sportiever gevoel en naar goede gewoonte heeft ook deze XE met automatische versnellingsbak de mooie naar boven rijzende draaiknop om je versnelling te selecteren. Volgens mij nog steeds de beste manier om een automaat te bedienen. Mercedes, BMW etc., hier kunnen jullie wat van leren.

 

En op de baan? Hoe rijdt hij?

Nu wordt het interessant! Als je naar het klassieke aanbod kijkt, zitten de Audi en de Mercedes meer aan de comfortabele kamp, terwijl de BMW ook nog meer bezig is met het dynamische aspect van de zaak. De XE bevindt zich eerder in het BMW kamp en rijdt heel soepel en dynamisch. Het stuur heeft een stuk meer gewicht dan bij de concurrentie en geeft je een gevoel van betrokkenheid. Voorin ligt een 2 liter turbodiesel van 180 pk gekoppeld aan de immer geweldige ZF8 versnellingsbak. Die combinatie zorgt voor genoeg souplesse om zowel entertainend als economisch uit de hoek te komen. Enkel de nogal luide diesel-dreun kan wat roet in het eten gooien.

Opdracht volbracht dus? 

Bijna, ze zijn er oh zo dicht bij. De XE is een geweldige wagen en vinkt heel wat vakjes aan. Het is het ideale alternatief voor bestuurders die toch iets anders willen. Die toch een auto willen waar mensen naar kijken en die opvalt in de massa. Jaguar heeft de vaste drie nog niet verslagen maar komt als alternatief mooi in de buurt!

Jaguar XE R-sport 2.0 D

Motor: 2.0 liter viercilinder
Vermogen: 163pk
Koppel: 380Nm
0-100km/u: 8,2 sec
Topsnelheid: 227 km/u
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: 8-traps ZF automaat
Testafstand: 632km
Testverbruik: 6,3 liter/100km

Prijs vanaf: €41.690,00

Jaguar XE 2.0d: Stiff upper lip!
Motor/power70%
Eco80%
Wegligging85%
Gadgets65%
Comfort75%
Headturner83%
76%Totale score

Geef een reactie