De Mercedes-Benz S-klasse staat synoniem met stijl en klasse en is al langer dan ik mij kan herinneren de favoriete keuze van staatshoofden aller landen en andere hoogwaardigheids bekleders. Ik stapte, uiteraard achteraan, in de laatste nieuwe S500L Plug-in Hybrid en had (bijna) geen chauffeur nodig want deze ‘Benz rijdt (bijna) zelf en maakt tegelijk ook nog het milieu gelukkig. 

20150713_untitled_0001237

First things first. Voel je je als een staatshoofd achteraan in de S500?

Kort antwoord ja. Met de krant in de hand ongestoord geruisloos vooruit bollen in de meest comfortabele autozetel waarin mijn achtersteven ooit het genoegen had om in te vertoeven, geeft mij toch het gevoel dat ik belangrijk ben. Omdat het een gewone S-klasse voor het plebs is kregen wij van Mercedes de L versie met een wielbasis van 20cm extra. Goed voor een totale lengte van 5,24m. Dat wil zeggen dat je de beenruimte hebt waarbij zelfs een Skoda Superb verbleekt. Nog niet genoeg beenruimte? Met een extra knopje kan je de voorste passagiersstoel helemaal naar voren schuiven en kantelen zodat je een hele zee van ruimte rechts achter hebt.  Daarbij horen natuurlijk zijdeuren die evengoed dienst zouden kunnen doen als ophaalbrug voor kasteel.

Bij gebrek aan een chauffeur. Hoe rijdt hij ? 

De S-klasse is synoniem met comfort en dat mag je zeker zien als comfort met een gigantisch grote hoofdletter C (denk aan een middeleeuws boek). De airmatic ophanging is de beste die we ooit al konden testen en heeft in comfortmode meer weg van een vliegend tapijt dan een wagen. Elke oneffenheid wordt moeiteloos geabsorbeerd. Dat de S-klasse amper rolt of goed zijn gewicht en omvang weet te verbergen, ga ik niet beweren maar dat is net de bewuste keuze van Mercedes en bevestigt dat ze ook hier voluit voor comfort zijn gegaan. Ondanks de omvang en het gewicht gaat de S500 flink vooruit. Want voorin ligt een 360pk sterke V6 die wordt bij gestaan door een 50pk sterke elektromotor en dat zorgt samen voor 410 pk. Een echte autobahn raket dus.

20150713_untitled_0877

De eerste boomknuffelende S-klasse of eerder een fiscaal truukje? 

De Hybride Technologie is voor deze S500 géén fiscaal tuurkje, in tegendeel. Mits je wat economisch met het gas omspringt kan deze S-klasse een 30-tal kilometer rijden zonder dat de ontbrandingsmotor nog maar iets moet doen. Bij normaal rijden zorgt de hybride motor voor extra aanvulling van vermogen of koppel waar nodig of neemt het volledig over van de verbrandigsmotor in de file, kleine hernemingen op de snelweg en bij manoeuvres. Wanneer de batterij leeg is, val je wel terug op enkel de  V6 motor en bijhorende verbruik.

De S-klasse staat traditiegetrouw bol van de gadgets en technologie? Deze ook?

Jawel. Mijn top of the line S500L was geen uitzondering op deze regel. Eerst en vooral loopt de lcd display, die ondermeer de wijzerplaten weergeeft bijna naadloos door met het display in de middenconsole en oogt dus als één grote widescreen display. Ook op vlak van rijhulp gaat Mercedes veel verder dan adaptieve cruise controle en filehulp en kan deze S zich bijna zelf besturen. Enkel en alleen omdat het wettelijk niet mag, moet je sporadisch eens de handen aan het stuur zetten.

Parkeren hoef je uiteraard ook niet te doen. Verder is de S-klasse voorzien van LED-sfeer verlichting die je in welke kleur je maar wil kan instellen. Vreemd genoeg bleef mijn chauffeur deze in het roze instellen. In combinatie met het witte leer kreeg het interieur van de S wel wat meer weg van een stripclub. Perfect want we waren op weg naar Amsterdam. Om de rit nog aangenamer te maken is de S500L voorzien van vier stoelen mét massage functie en in samenwerking met de zetel verwarming kan je kilometers vreten en een hot stone massage krijgen. Al is het gebrek aan een knappe masseuse wel een nadeel.

Is de S-Klasse nog steeds der Meister in het segment? 

Absoluut. Intussen is de nieuwe 7-reeks ook al aangekomen, maar deze zal toch flink uit de pijp morgen komen om de S500L bij te benen. Wat ons vooral bij bleef, zijn zowel de motorische karakteristieken, hoe de hybride motor naadloos heen en weer schakelt tussen verbrandingsmotor en elektromotor en de immer geweldige luchtvering.

*Bonus vraag: Wat doet die 600 in de foto’s? 

Bij Volante houden we wel van wat cultuur en geschiedenis en de Mercedes-Benz S600 großer was in de de jaren 60 het summum van luxe op wielen. Bovendien was mijn test met de S500L was een goed excuus voor een wandelingetje door “memory lane”.  Om even de schetsen hoe vooruitstrevend de S600 toen was hoeven we alleen maar enkele toeters en bellen aan te halen. Denk maar aan Hydraulische ruiten, zonnedak zetels en adaptieve hydraulische dempers en dat allemaal in 1963 (!!!). Daarenboven ziet de S600 er ook nog eens bloedmooi uit dus verwennen we je graag met een kleine fotogalerij.

 

Mercedes S500 Plug-in Hybrid

Motor: 3.0 liter V6turbo motor met Hybride systeem
Vermogen: 442
Koppel: 650Nm
0-100km/u: 5,2 sec
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: 7-traps automaat
Testafstand: 1251km
Testverbruik: 7,4 liter/100km

Prijs vanaf: € 117 733.00

 

Mercedes S500L Plug-in Hybrid: Der Große! (+ 600 Großer!)
Koning Auto => Keizer Auto
Motor/power85%
Eco80%
Wegligging80%
Comfort95%
Gagdets85%
Headturner75%
Plus
  • Ongvertreffelijke wegligging
  • Comfort & Interieur
  • Kan omgetoverd worden tot stripclub
Min
  • Hoog verbruik zonder Hybride systeem
  • Relatief beperkt elektrisch bereik
  • België niet klaar voor Elektrische of Hybride wagens
83%Voante Score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.