BMW maakt naast auto’s en motorfietsen ook nog gewone fietsen. Maar omdat ik als journalist uren op mijn achterste in een auto doorbreng om vervolgens het stuurwiel in te wisselen voor een klavier, trek mijn conditie op niets en ben ik op een fiets zo nuttig als een vishengel in een woestijn. Gelukkig maakt BMW ook de Cruise E-bike. Een blitse tweewieler met elektrische ondersteuning. 

20151206_untitled_1008854

Fout! Ik hoor jullie al denken. Elektrische fietsen zijn niet alleen voor oma’s die graag op hun oude dag nog naar de markt willen fietsen. Net zoals hybride wagens beginnen E-bikes meer en meer ingeburgerd te worden. De BMW Cruise E-bike is de elektrische variant van de gewone “spek en spinazie eten om vooruit te gaan” Bmw Cruise en volgt dus hetzelfde design. De E-bike is een soort mix van een een mountain bike en een sportive stadsfiets. Zo is het voorvork afgeveerd en is hij voorzien van schijfremmen maar krijg je dikke continental straatbanden, voor en achterlichten en spatborden waar nodig.

Het grootste verschi zit hem middenin het kader. Daar vind je een 400wh Bosh batterij gekoppeld aan een Performance line elektromotor die voor ondersteuning zorgt tot 25 km/u indien je sneller wil gaan zal het trappen worden. De batterij van de Cruis E-bike gaat indien je er spaarzaam mee omspringt maar liefst 100km mee. Een display op het stuur geeft aan hoeveel geeft je naast je snelheid en bereik ook aan hoeveel de elektromotor ingrijpt.

Net zoals bij de vierwiel BMW’s kan je ook de rij-modus aanpassen van Eco tot Turbo. De eerste geeft zoals te verwachten het grootste rij-bereik maar met de laagste ondersteuning. Dus het gros van de kracht komt nog steeds van jezelf. Turbo-mode is net omgekeerd en hier doet de E-motor het gros van het werk en hoef je enkel de pedalen te bewegen om vooruit te gaan.

De BMW Cruise E-bike was mijn eerste ervaring op een elektrische fiets en viel zeker niet tegen. Beter nog, het heeft mijn idee van E-bikes drastisch veranderd. Het grootste deel van de tijd fiets je met minimale ondersteuning maar wanneer je een fikse helling tegenkomt, zet de Bosh motor een tandje bij en kom je op je bestemming niet helemaal bezweet aan. Ideaal voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Een tripje van Mechelen naar Antwerpen wordt, zelfs met tegenwind, een koud kunstje terwijl je nog steeds fysiek aan beweging doet. Gezond en comfortabel dus. Eén nadeel. Met een prijskaartje van € 2990 is het zeker geen koopje. Maar dat geld eigenlijk voor alle E-bikes. Wennen was ook het BMW logo terugvinden op een fietsstuur maar dat is eerder een pluspunt.

Geef een reactie