De SUV-markt is één van de meest populaire maar competitieve markten van het moment. De eerste generatie Audi Q7 ligt daar mee aan de basis van. Maar hoe maak je een overweldigend marktsucces nog beter? Ik zocht het uit achter het stuur van de gloed nieuwe Q7 3.0 TDI

“Een volle drie procent lelijker dan een trol”. Zo beschreef ooit Top Gear’s Jeremy Clarkson de eerste generatie Q7. Deze uitspraak typeerde zowat de meningen over de Q7: Zeer sterk, maar erg uiteenlopend. Je vond hem spuuglelijk of de beste wagen op de planeet. Er was géén grijze zone. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerder met die eerste groep sympathiseerde. Maar ondanks die polariteit werd de Q7 een daverend succes en terecht want op de looks na was de wagen praktisch perfect.

20151204_untitled_1008846

Audi zat dus met een dubbele taak wanneer het aan de tekentafel zat. . De eerste was een Q7 maken die mooier was dan zijn voorganger, een eitje leek me. De tweede was echter een zwaardere uitdaging: De nieuwe Q7 beter maken.

De eerste taak is hen alvast geluk. De 2016 Audi Q7 ziet er een pak beter uit dan de vorige. Wat mij meteen opvalt is dat het design de nieuwe Duitse kolos er, op de gigantische singleframe grille na, wat soberder of braver uitziet. Misschien net om uiteenlopende meningen te vermijden en eerder een algemene “crowdpleaser” te zijn. Gewaagde designs brengen nu eenmaal uiteenlopende reacties met zich mee. Mijn Q7 S-line was zeker geen onaangename verschijning.

Maar is hij beter dan zijn voorganger?

Maar is hij beter dan zijn voorganger? Wel, die vraag kan ik moeilijk zelf beantwoorden daar ik nooit eerder met een Q7 had gereden. Wat ik je wel kan vertellen, is dat hij in tegenstelling tot de schijn die ophoudt, de nieuwe editie kleiner en aanzienlijk lichter is dan zijn voorganger. Met 37mm korter (nog steeds 5,05m) en 15mm smaller is parkeren met dit Duitse slagschip een tikkeltje éénvoudiger. Indrukwekkender is het dieet dat de nieuwe Q kreeg te verwerken. Geen Paleo of Atkins maar een volledig nieuwe structuur en koets zorgden ervoor dat de jongste Q7 een weightwatching kuur kreeg van maar liefst 325 kilo en daarmee het leeggewicht onder de twee ton brengt.

Voorin de Q7 ligt een 3.0 liter V6 TDI motor die in mijn testwagen bescheiden 218 pk neer zet maar een veel indrukwekkendere 500nm aan koppel produceert dat al beschikbaar is vanaf 1500 rpm. Dat wil zeggen dat de Q7 een flinke “oempa” kan neerzetten. 100 km/u verschijnt  na 7,1 seconden en de Q7 blijft doorbomen tot 216 km/u. Gekoppeld aan een 8-traps tiptronic bak trekt de Q7 wel hoge ogen op vlak van benzine verbruik. Met technieken zoals cilinder deactivatie en zeilen, zakte het gemiddelde verbruik regelmatig onder de 6 liter.

De Audi Q7 kan ondanks een clevere vijf-link ophanging en adaptieve luchtveren (optie) zijn gewicht niet verbergen. Zelfs In Dynamic mode  mag de wagen dan wel de rolbewegingen redelijk goed onder controle hebben maar zal het nooit schoppen tot een dynamische driversmachine en blijft altijd een beetje een boot met een relatief vaag stuur. Maar daar is hij uiteindelijk ook niet voor gemaakt. Waar de Q7 echt in uitblinkt is een comfortabele wegligging. Gewoon gemakkelijk, in stijl, met zeven mensen of een hoop bagage van A naar B rijden. Daarbij word je nog bijgestaan door een waaier aan hulpsystemen die die zelfs de “Google selfdriving car” jaloers zou maken. Vooral de achterwiel besturing zorgde ervoor dat de Q7 een pak kleiner aanvoelde dan zijn werkelijke 5,05 meter. Begrijp ons niet verkeerd! Deze Q7 rijdt zeker niet slecht en naar wat we van andere mogen geloven een stuk beter dan zijn voorganger maar een entertainende bosweg-maniak mag je zeker niet verwachten. Wel indrukwekkend zijn de offroad prestaties. De adaptieve luchtvering zet de Q7 in een mum van tijd een aantal centimeters hoger en laat je zonder zorgen toe om eens flink ” de boer” op te gaan. Je mag wel niet vergeten dat de standaard Pirreli’s géén  offroad banden zijn. Maar ondanks dat had de Q7 geen probleem om drassige modderwegen te trotseren en menig grasveld om te ploegen.

20151217_untitled_9316

Het paradepaardje van de Q7 en iets waarmee hij me echt met verstomming sloeg, was het interieur. Nog nooit, in mijn hele loopbaan als autojournalist, ben ik zo onder de indruk geweest van een de een interieur van een wagen. Ondanks dat de nieuwe Q7 gekrompen is, heb je binnenin nog steeds enorm veel ruimte. De passagier zit, zo lijkt wel, ergens ter hoogte van het middelste baanvak van de E40. Omdat nog te zwijgen over de “Piece de resistance”: De virtual cockpit! Deze ontdekte ik voor het eerst in de TTS maar in de Q7 is het display nog groter. Al je instrumenten voor je neus, inclusief google maps als navigatie is een luxe die je echt niet meer kan missen. Er is een secundaire display die midden op het dashboard naar boven schuift maar was naar mijn mening zelfs een beetje overbodig.

Audi Q7 heeft naar mijn mening slechts één probleem en dat is De Porsche Cayenne.

De nieuwe Q7 is een dramatische verbetering tegenover het vorige model. Niet alleen ziet hij er beter uit, hij kan zich nu ook opnieuw tot de top rekenen en misschien wel als nieuwe standaard in luxe SUV’s. Een positie die eerder weggelegd was voor de immer populaire Range Rover. De Audi Q7 is quasi perfect en heeft naar mijn mening slechts één probleem en dat is De Porsche Cayenne. De Cayenne doet heel wat dingen even goed als de Q7 maar is een pak dynamischer en dus een meer bestuurders gerichte wagen. Nu dat gezegd zijnde, zal deze mening voor 85% van het Q7 publiek compleet irrelevant zijn, maar ik geniet er nu eenmaal van om sporadisch eens een Ardennenheuvel onveilig te maken en dat doet de Cayenne beter. Maar als je dat niet kan schelen en als termen als keramische remmen, turbo “lag” en esp sport als Chinees klinken, bestaat er geen twijfel en is de Audi Q7 de nieuwe “daddy” van de luxe SUV’s*. Ze zullen bij Lander Rover de handen flink uit de mouwen mogen steken om dit te evenaren.

Audi Q7 3.0 TDI (218pk)

Motor: 3.0 V6 turbo diesel
Vermogen: 218pk
Koppel: 500Nm
0-100km/u: 7.1 sec
Topsnelheid: 216 km/u (begrensd)
Aandrijving: Integraal/Quattro
Versnellingsbak: 8-traps tiptronic automaat
Testafstand: 498km
Testverbruik: 7,1 liter/100km

Prijs vanaf: € 57,840

Audi Q7: De kolos op dieet!
Motor/Power70%
Eco75%
Wegligging80%
Comfort90%
Gadgets95%
Head turner70%
80%Volante Score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.