Met de BMW 650i cabrio, uitgerust in het opvallende Melbourne Rot, kan je haast nergens onopgemerkt voorbijrijden. Maar dat hoeft ook niet, want het is een ware streling voor het oog. Veel minder macho dan zijn voorganger, want er is bewust gekozen voor een veel minder “ruige” styling op de nieuwe 6 reeks. Een echte gentleman, zeker als je hem in de Comfort+ stand zet.

Binnenin pronkt het 10,2 inch grote iDrive scherm waar je tal van informatie van terugkrijgt. De middenconsole, uitgerust met edelhout, is er ook ééntje om U tegen te zeggen. Je krijgt meteen het gevoel dat je niet met een kleine wagen onderweg bent, en dat is hij ook niet met zijn 4,9 meter. Onder de lang uitgestrekte motorkap, welke zorgen voor een zeer imposant voorkomen, huist een 4,4l V8 TwinPower Turbo die goed is voor 449 pk en – niet toevallig – 650nM koppel. De spurt van 0-100 bedraagt slechts 4,6 seconden, en gaat gepaard met een luidkeels gebrul.

_GEP8901

Het leuke aan de cabrio-variant is, uiteraard, dat het dak er af kan. Maar er is meer… Bij slecht weer – en laat dat nu toch wel eens behoorlijk vaak het geval zijn in arm België – is er een namelijk een leuke mogelijkheid die menig petrolhead elke keer zal gebruiken bij het inrijden van een tunnel. Daar de focus vooral ligt op luxe, is het geluid binnenin de wagen behoorlijk gedempt. Logisch, als je naar het prijskaartje kijkt van deze 6-reeks: een schamele €132.755. Maar voor zij die toch willen genieten van het gebulder van de V8, heeft BMW een leuke oplossing bedacht: je kan namelijk de kleine achteruit naar beneden doen voor dat beetje extra aan sound. Nouja… neem “klein beetje” gerust met een korrel zout, want bij het inruilen van een tunnel weergalmde de V8 enorm hard. Dit alles is te danken aan de sportuitlaat met elektronisch gestuurde klep (welke opengaat in de sport-stand), standaard op elke 6-reeks met een benzinemotor.

Ondergedompeld in de luxe, dankzij de fraaie lederen afwerking binnenin, is er toch nog ruimte voor sportiviteit in de stijlvolle BMW 650i cabrio. Aangenaam verrast kwam ik tot de conclusie dat de auto behoorlijk wat stijfheid aan de dag weet te brengen dankzij de variabel gestuurde schokdemping, adaptieve drive en Integral Active Steering. Met 450pk op de achterwielen, weet hij behoorlijk te entertainen. En het leuke is dat je niet het verwacht in zo’n luxe-sloep als de 6 reeks. Spelen met het gas om de auto te sturen, het kan allemaal. Hou er alleen wel even rekening mee dat je met bijna 2-ton onderweg bent, die je niet altijd meteen voelt. Vooral bij de terugslag en bij het remmen word je er soms wel even aan herinnerd. Een basisportie stuurmanskunst is wel een vereiste. Over sturen gesproken… het stuurwiel in kwestie is er eentje dat met één druk op de knop verwarmd kan worden. Wat wil je nog meer?

Kortom, de 6 reeks cabrio weet nog behoorlijk sportief uit de hoek te komen. Maar laat ons eerlijk zijn, dat is niet waar je hem voor zou kopen. Niets zo heerlijk als rustig door de straten cruisen met het dak er af, zelfs op ons Belgisch wegennetwerk. Want in de Comfort + stand, voel je die oneffenheden en verkeersremmers amper. Ook bij slecht licht doet de 6-reeks er alles aan om je het leven makkelijk te maken dankzij de nieuwe ontworpen full LED-koplampen, welke voortaan standaard aanwezig zijn. De Adaptieve LED lichten met BMW Selective Beam (de grootlichtassistent) zijn werkelijk briljant. De wagen is zo slim dat zelfs als er een tegenligger op een kilometer komt aangereden, hij de grootlichten al splitst (een beetje zoals Mozes de zee deed opengaan…), waardoor de slecht verlichte delen van de weg verlicht worden. Na talloze pogingen geen één keer reclamaties gehad van een tegenligger, hoewel de indicator op mijn dashboard nog steeds aangaf dat de grootlichten ingeschakeld waren. Werkelijk verbluffend.

Conclusie

Hoewel de BMW 6-reeks behoorlijk prijzig is, krijg je wel waar voor je geld. Je zal dan ook niet vaak een identieke BMW zien rondrijden, gezien de talloze configuratiemogelijkheden. Er wordt sterk ingezet op exclusiviteit, ook mede dankzij een uitgebreid BMW Individual-gamma. Met talloze leuke extra’s zoals zetelverwarming, – koeling en -massage wordt het rijden je écht aangenaam gemaakt. Je kan rustig cruisen in stijl, maar wanneer het nodig is ook beroep doen op de 450 paarden onder de motorkap. De nieuwe 6-reeks is duidelijk veel ‘volwassener’ en veelzijdiger dan zijn voorganger, maar het innerlijke kind in ons wordt nog altijd getrakteerd op een luidkeels brullende V8. Halleluja!

 

BMW 650i cabrio

Motor: 4.4l BMW M TwinPower Turbo V8
Vermogen: 449pk
Koppel: 650 nm
0-100km/u: 4,6 sec
Topsnelheid: 250km/u (Begrensd)
Aandrijving: achterwielen
Versnellingsbak: ZF8 Achttraps automaat
Testafstand: 1458
Testverbruik: 14,7l/100km

Prijs vanaf   €95.250,00
Prijs testvoertuig: €132.755,00

 

 

BMW 650i cabrio: cruisen in stijl
Motor/Power80%
Eco40%
Wegligging70%
Gadgets85%
Comfort95%
Coolfactor75%
Plus
  • extreem veel comfort
  • BMW Selective Beam is 'spot on'
  • rauw klinkende V8
Min
  • het verbruik schiet pijlsnel de lucht in bij sportief gebruik...
  • redelijk hoog prijskaartje
74%Totale score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.