Hoera! Het is zover! Vandaag werd op het Salon van Genève de nieuwe Porsche 911 R voorgesteld. Een combinatie van een onderstel van een GT3, de motor van een RS en dat alles te bedienen met een manuele zesbak. Hosanna, hosanna  onze gebeden zijn aanhoord. 

500pk uit de 4.0 atmosferische flat-six uit de GT3 RS, geen strijkplank te bespeuren, een dieet van 50kg, smallere achterbanden voor meer gekwispel en drie pedalen en een pook in het midden. Dat is de 911 R in een notendop. De pure 911.

Net zoals bij de 718 boxster houdt Porsche van zijn geschiedenis, en terecht, dus is de naam 911 R nu ook eentje uit de analen van  Stuttgart een “Old Skool” racer. Geen funky aero, geen bliksemsnelle dubbelkoppelingsautomaat, zelfs geen radio. Ook het alcantara binnenin moest wijken voor klassiek leer en textiel met retro-patroon. Ook het stuur is vrij van knoppen en afleidingen, het is nog net geen Momo Prototipo. Om de rij-ervaring zo visceraal en emotioneel mogelijk te maken, is er nu nog minder geluidisolatie in de cabine dan bij de GT3 RS elk mechanisch geluid, elk steentje zal je horen. We worden al warm en fuzzy bij de gedachte alleen.

Ik ga hier niet doorbomen over cijfers en o-100 feiten. Daar draait de 911 R niet om. Deze Porsche is eentje om mee te rijden en hiermee bewijst Porsche dat ze ook echt naar hun klanten luisteren en bevestigd meteen de manuele zes-bak verre van dood is.

 

 

 

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.