Youtube staat er vol van. Filmpjes van wagens in perfecte staat die worden herleid tot een sardineblikje. In de Verenigde staten is het schering en inslag. “Waarom?” vroeg iemand ons een hele tijd geleden! Tijd voor een duidingsstuk. 

Gisteren verscheen er opnieuw een artikel op de superpopulaire Autoblog Jalopnik over een prachtige R33 Nissan Skyline die naar de eeuwige jachtvelden werd gestuurd doormiddel van crusher. Maar waarom is de vraag? In ons land gebeurt dit bijna nooit tenzij er iets juridisch aan te pas komt. Maar in de Verenigde Staten zijn er heel wat gekke regeltjes en wetten. Naast het voor de hand liggende wapenbeleid in sommige staten dat misschien wel de kroon spant, heeft de US of A ook nog een gek importverbod op buitenlandse wagens jonger dan 25 jaar.

Ja, u leest het goed. In de USA mag je géén wagens importeren die jonger zijn dan 25 jaar. Tenzij ze op een speciale lijst van historisch belangrijke of interessante wagens staan. Dan mag het wél maar met heel wat beperkingen. Doe je het toch en voer je bvb zelf een Nissan Sylvia in dan riskeer je dat je wagen in beslag zal genomen worden en daarna vernietigd. “Wat is er dan mis met geïmporteerde wagens die jonger dan vijfentwintig jaar oud zijn?” Hoor ik jullie vragen. Eerlijk gezegd, niets. Maar wanneer je die vraag stelt aan een Amerikaanse ambtenaar zal hij je weten te zeggen dat auto’s die niet gehomologeerd zijn in de US maar bijvoorbeeld wel in Japan of Europa niet voldoen aan de Amerikaanse veiligheidsvoorwaarden. Natuurlijk ik dit de ambtenaarsversie van gebakken lucht en stelt het weinig voor.

In realiteit is het een regel die jaren geleden in het leven geroepen is onder druk van de Amerikaanse autolobby. Die hun winst zagen wegsmelten als sneeuw voor de zon omdat invoerders lucratieve zaakjes deden met ingevoerde Europese of Japanse wagens te verkopen die bijvoorbeeld sterkere motorisaties hadden dan in de states te verkrijgen waren. Die reden zal men echter nooit officieel toegeven. De regel wordt pas écht gênant en gaat flink onderuit bij bepaalde wagens. De uitzondering die de regel en de redenering erachter niet bevestigd maar volledig onderuit haalt, als het ware. Die wagens zijn de modellen die langer dan 20 jaar geproduceerd zijn en in die tijd weinig of niet veranderd zijn. Ik denk meteen aan de Land Rover Defender, De G-wagon, VW Kevers of zelfs de originele Mini Cooper. Concreet: Koop je als Amerikaan een Minicooper uit 1982 is er geen vuiltje aan de lucht, “doe maar” zeggen de Feds. Koop je echter een jongere versie uit 1999 die bijvoorbeeld veiliger is dan de voorgenoemde versie omdat die airbags heeft,  kan deze in beslag genomen worden.

Het wordt nog onlogischer dat je nu in 2016 wel een Nissan GT-R R32 uit 1991 probleemloos kan invoeren, maar eentje uit een modeljaar (1992) later ,maar virtueel dezelfde wagen, zal vernietigd worden.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen en je kan bijvoorbeeld zelf een poging ondernemen zelf een wagen te homologeren en hem zelf in te voeren maar dan moet je er twee kopen omdat je met ééntje een crashtest zal moeten doen…

Als autogekken hebben we het hier in Europa nog zo slecht niet dus…

Note: de huivering wekkende filmpjes van meutes perfect ogende en rijdende Viper GTS’ heeft hier uiteraard niets mee te maken. Deze werden gecrushed omdat ze deel van een opleidingsprogramma wagen dat Dodge met een scholen groep had afgesproken. Na jaren dienst als educatieve tool werden de Vipers als ongeschikt voor de openbare weg beschouwd en dus vernietigd. Ter illustratie één clipje.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.