Met de BMW X6 M heeft het Duitse automerk uit Beieren weer maar eens “sexy herechtje” klaargemaakt. De ingrediënten: een 2,2 ton zware BMW X6, een V8 met BMW M TwinPower Turbo technologie en brede ‘sloffen’ op de imposante 20 inch wielen. Een duivelse mix!

BMW X6 M

U zult waarschijnlijk denken, ze hebben een X6 genomen en er een V8 ingepompt. Niets is echter minder waar. De ingenieurs bij BMW hebben merkbaar hun tijd en ziel in deze auto gestoken, want ondanks zijn intimiderend postuur en dito massa, dartelt hij over het asfalt als een jong veulen. De officiële launch van de X6 M was op Circuit of the Americas in Texas, en dat is niet toevallig. Hoewel je het niet meteen verwacht van een SUV, staat sportiviteit wel degelijk centraal in deze kolos.

Dressed to kill 

Aan de buitenkant is er ook heel wat aanpassingswerk doorgevoerd aan de M. Zo zijn er bredere luchtinlaten aan de voorkant, gestroomlijnde buitenspiegels, een subtiele kofferspoiler en last but not least… het vierdubbele uitlaatsysteem typerend voor elke M-serie. Voeg daar nog de optionele likje verf “Long Beach Blue” aan toe, en iedereen heeft meteen door dat deze mastodont geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken.

Ook binnenin is er heel veel detail voor sportiviteit. Het eerste wat opvalt zijn de fantastisch ogende  volleder ‘Merino’ Aragon-bruine (opnieuw een knipoog naar het Motorsport gedeelte…) elektrisch bedienbare M-sportstoelen waarbij je je de koning te rijk voelt als je plaats neemt achter het stuur. Voorts is er naast het typische M-stuur en dito pook ook behoorlijk wat glanzende carbon inleg, welke je meteen een zeer “racy” gevoel geven. Op het stuur staan naar goede gewoonte de M1 en M2 knoppen, welke je kan instellen in het menu naar wens. Daar waar een doorsnee persoon eerst de radio op de juiste zender zou zetten, opteerden wij ervoor de M-sneltoetsen te configureren voor vertrek. Iets met prioriteiten…

De M drive knoppen – standaard op elk M-model – maken de ervaring alleen nog maar leuker. De auto is namelijk volledig voorprogrammeerbaar door de bestuurder. Zo kan je de motor, ophanging en het stuurgedrag instellen, maar ook hoe hoog je wil dat de automaat in toeren gaat. Wil je rustig rijden, kan je alles instellen op comfort, en de versnellingsbak laag in toeren om een beetje benzine uit te sparen. Wanneer het een beetje sneller mag gaan, kan je met één druk op de knop alle verschillende modi in sport+ zetten, en bij voorkeur ook nog eens de tractiecontrole uitschakelen. Ready? Go!

Freude am Fahren

Meteen bij het vertrek worden verrast door een geweldig leuke brom, die je meteen een eerste waarschuwing geeft dat je met een pk-monster onderweg bent. Met maar liefst 575pk en 750nM koppel trekt de X6 M de sprint van 0 naar 100 in 4,2 tellen. Eens alles goed warm gereden is, kan het gas er op. Wat meteen opvalt is de heerlijke symfonie die de 4,4l V8 TwinPower produceert. Bij het opschakelen worden we getrakteerd op een geweldig luide knal uit de uitlaat. Ik mag gerust zeggen dat ik ondertussen wel wat gewend ben, maar de knal was zodanig luid dat ik twijfelde of het wel normaal was.

Enkele weken ervoor had ik nog de kans een tijdje met de 2015 Nissan GT-R door te brengen. Wel, als je denkt dat de Japanse 0-100 koning bruut accelereert, moet je zeker eens een keertje in een X6 M stappen als je de kans krijgt. Als je het gaspedaal tot onder intrapt wordt je achterover gekatapulteerd in de stoel, en daar blijf je ook hangen… tot je weer remt. “Hold on for dear life”, klinkt het. Ongezien voor een auto die noch zijn gewicht, noch zijn ‘uiterlijk’ meeheeft. Met dat laatste bedoel ik dan vooral het feit dat de hoogte van de X6 M een dikke 30cm boven die van de M4 ligt, wat best veel is voor de wetten van de fysica. Maar van die wetten trekt de X6 M zich niets aan, mede dankzij het M specifieke xDrive systeem.

De vierwielaandrijving zorgt voor een variabele verdeling van de aandrijfkracht, afhankelijk van de rijsituatie en is allesbehalve een “doorsnee” 4wd systeem. Wanneer ik bij regenweer bij het uitkomen van een bocht (iets te) enthousiast op het gas ging, werd ik aangenaam verrast toen de achterkant even kwam kijken. “Dwars een bocht uitkomen is natuurlijk niets nieuws” dacht ik eerst, maar toen drong het tot me door dat ik niet in mijn BMW Clubsport zat maar in een gigant als de X6 M…

Eigenlijk kan ik niets negatief over de X6 M vertellen. Op de korte tijd die ik er mee kon doorbrengen, heb ik me geen één moment verveeld. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag meegeven, is dat het verbruik bij sportief rijgedrag kan oplopen tot boven de 20l. Wanneer je op dezelfde tankbeurt een beetje aan eco-driven doet, kan je dat wel gemakkelijk terugbrengen tot een acceptabele 13,4l/100km. Het voordeel is dan dat je van de luxe van de X6 M kan genieten, én dat je niet riskeert je rijbewijs kwijt te spelen… Win-win.

Conclusie

Kortom, de X6 M is een auto waar ik maar niet genoeg kan van krijgen. Het geluid, de brute acceleraties, de looks, … het volledige plaatje. Er is zoveel tijd en detail gestoken in het rijgedrag, maar ook optisch en qua ergonomie is er niets aan het toeval overgelaten. Een zeer sterk staaltje techniek, waar we alleen maar lovend over kunnen zijn.

 

BMW X6 M

Motor: 4.4l BMW M TwinPower Turbo V8
Vermogen: 575pk
Koppel: 750 nm
0-100km/u: 4,2 sec
Topsnelheid: 250 km/u (280 km/u met M Drivers Package)
Aandrijving: xDrive vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-traps M versnellingsbak Steptronic
Testafstand: 496km
Testverbruik:  13,4l/100km

Prijs vanaf €123.450,00
Prijs testvoertuig €132.650,00

BMW X6 M: Een loopje met de natuurwetten
Motor/Power100%
Eco70%
Wegligging85%
Gadgets80%
Comfort85%
Coolfactor90%
Plus
  • brute acceleraties
  • waanzinnige sound
  • ziet er gewoon écht goed uit
Min
  • het verbruik bij sportief rijgedrag
  • ...
85%Totale score

één antwoord

Geef een reactie