Een tikkeltje denigrerend wordt de Ferrari California T te vaak de instap-Ferrari genoemd. Het is de Ferrari met het laagste vermogen en is het minst moordend voor de portefeuille. Maar wil dat zeggen dat hij daarom een mindere sportwagen is ? Wij kregen 24 uur in de steigerend paard om dit te ontdekken. 

Het is zover, eindelijk een steigerend paard, een Ferrari. Je vraagt je al snel af waarom ik hier zo’n “big deal” van maak. Eerder passeerden er al Maserati’s, Jaguars, Porsche’s en zelfs Bentley’s… Waarom is een Ferrari zo speciaal? Wel, vraag eens aan elk 6-jarig jongetje wat zijn lievelingsauto is? De kans is groot dat het woord Ferrari geopperd wordt, en graag een rode. Misschien mag ik niet voor alle 6-jarige jongetjes spreken maar dat was bij mij alleszins het geval en in het begin van de 90’ies kwamen daar zelfs de letters en cijfers F40 achter!! Jawel, sindsdien zit het steigerend paard op mijn netvlies gegrift. Daarboven draagt ook nog eens de draconische reputatie die Ferrari’s persafdeling heeft, aan dat imago bij. Niet elke journo krijgt zomaar een Ferrari mee. Dat moet je bijna verdienen. Na heel wat netwerken, pushen en flink wat aanbevelingen uit allerhande hoeken, is het ons dan toch gelukt want in mijn rechterhand pronkt een rood eenvoudig sleuteltje met een zilver steigerend paard op. Voor mij staat een donker grijze (Grigio) Ferrari California T.

20151009_Ferrari_cali0533

De Ferrari California T wordt vaak bestempeld als de instap Ferrari. Maar met één blik op de cijfers leer je al snel dat er weinig “instap” aan de California T is. Voorin de California T ligt een 3,8 liter twin-turbo V8 die 560pk ophoest en weerzinwekkende 755nm koppel neerzet. Dat is genoeg om de California T van 0 naar 100km/u te laten hollen in 3,6 seconden. Om dit wat in Perspectief te zetten… Een Jaguar F-Type R Coupé doet datzelfde sprintje in 4,2 seconden… Op vlak van prestaties is er dus echt weinig beginners-niveau aan. De California T doet ook wat een Ferrari moet doen en dat is van elke trip een evenement te maken. Alles aan een Ferrari moet je speciaal doen voelen. Eens ik in de wagen plaats nam vielen alle twijfels weg. Voor mijn neus prijkt het zwarte paard op de gele achtergrond , een embleem dat terug gaat tot de eerste wereldoorlog. Met mijn rechtervoet bedien ik een Italiaanse V8… Dat is het effect van een Ferrari. Natuurlijk kan je hetzelfde zeggen van een F-type R maar, de naam en legende geven de ervaring toch nog wat extra mee.

De California T holt van 0 naar 100km/u  in 3,6 seconden. Om dit wat in Perspectief te zetten… Een Jaguar F-Type R Coupé doet datzelfde sprintje in 4,2 seconden…

Mijn trip start in de grootste afzetmarkt voor Italiaanse Steigerende Paarden in ons land: Knokke! Ter gelegenheid van de Zoute Grand Prix bracht Ferrari een kleine vloot wagens mee, zoals enkele California T’s, een reeks nieuwe 488 GTB’s, een FF en een F12. Met die laatste trok ik enkele dagen later op pad maar daarover later meer! Voor het oldtimergedruis op gang kwam kreeg ik dus de kans om er met één van de California T’s tussenuit te glippen. Dan presenteerde zich natuurlijk ook meteen de vraag: Waar naartoe? De Ardennen hebben we al genoeg gedaan en de zon liet zich maar al te graag opmerken dus wou ik graag aan de kust blijven. Het antwoord lag meer richting het zuiden. De Opaalkust! Een prachtig stukje noordzeekust tussen Duinkere en Berck. Deze streek is in tegenstelling tot de rest van de noordzeekust erg heuvelachtig is met prachtige wegen. De ideale locatie om de California T de sporen te geven.

De California T is natuurlijk een cabriolet, maar mét hard-top en is meteen de eerste carbio die er even goed uitziet zowel met dak als zonder dak. Vaak klopt er iets niet aan de lijnen en proporties van een wagen wanneer het hardtop dak gesloten is. (De M4 carbio is hier een voorbeeld van). Het dak is trouwens het enige onderdeel dat deze California T met zijn voorganger deelt. De rest van de wagen is volledig nieuw. Die voorganger werd door veel journalisten wereldwijd volledig onderuitgehaald. “Het chassis was niet naar behoren”, “hij zag er niet uit” en zo kan je nog even blijven doorgaan. Ondanks al deze kritiek gaat de eerste generatie California de analen in als de best verkopende Ferrari ooit met meer dan 10.000 stuks die bij Ferrari-dealers de deur uitvlogen. De California heeft dus een naam hoog te houden en dat doet deze nieuwe editie met stijl.

Ondanks al deze kritiek gaat de eerste generatie California de analen in als de best verkopende Ferrari ooit

Binnenin is mijn testwagen voorzien van een Choccolatto lederen interieur dat doorkruist werd met strepen alcantara en koolstofvezel. De bovenkant van mijn stuur heeft LEDjes die oplichten op als een kerstboom wanneer ik de limiet van mijn toerenteller bereik en het tijd is om op te schakelen. Er is geen betere motivatie om deze Italiaan hoog in de toeren te jagen. De afwerking is van ongekend niveau misschien enkel door Bentley’s en andere superluxe wagens overklast. Alles is mooi esthetisch gevormd maar toch krijg je het gevoel dat de functie voorop gaat. Een Ferrari is en zal altijd een “drivers car” zijn. Zo zijn de carbon peddles extra groot zodat je ze in het heetst van de strijd zeker niet mist (deze blijven trouwens aan het stuurkolom bevestigd in plaats van aan het stuur zelf). De zit positie is perfect en de kuipstoelen houden je netjes op je plaats.

20151009_Ferrari_cali0545

Onze trip start aan het strand van het pittoreske Wimereux. Een klein maar charmant kust gehuchtje net boven Boulogne-Sur-Mer. Van hier zetten we door naar de fameuze Cap Griz Nez en als eind bestemming de misschien nog indrukwekkendere, maar minder bekende Cap Blanc Nez in Escalles. De D940 is onze hoofdroute, al wijken we regelmatig af om de smalle glooiende baantjes tussenin eens te verkennen. Deze route is gedroomd sportwagen territorium. Brede open banen worden afgewisseld met scherpe afdalingen en haarspeld bochten, De Carbo-keramische remmen van deze Italiaan moeten dus hard werken. De combinatie van de kwaliteit van het wegdek, snelle bochten en grote hoogte verschillen zorgde ervoor dat ik me geen minuut verveelde. Hoe kan het ook achter het stuur van een Ferrari

Brede open banen worden afgewisseld met scherpe afdalingen en haarspeld bochten, De Carbo-keramische remmen van deze Italiaan moeten dus hard werken.

De California T liet zich van zijn beste kant zien en liet zich zonder problemen tot de limiet duwen. Op die limiet durft de California T wel eens scherp uit de hoek komen, om te controleren of je nog wakker bent maar echt bijten doet hij nooit. De combinatie van brede Pirelli P-Zero’s en het geniale F1-Trac systeem dat je net genoeg speelruimte geeft alvorens in te grijpen, zorgen voor hopen grip. Zelfs met alle systemen uit is de California T voorspelbaar en perfect in balans te houden. Dit is misschien ook voor een deel te wijten aan het feit dat slechts een deel van de 755nm koppel beschikbaar is in de lagere versnellingen en je enkel de volle pot krijgt in 7e. Dat doet Ferrari om je het gevoel te geven dat je niet met een turbo motor onderweg bent en alles gradueel opbouwt zoals bij een natuurlijk aangezogen motor.

Net zoals elke Ferrari is ook deze “instapper” een straf staaltje techniek. De motor voelt helemaal niet aan als een geblazen blok enkel het N/A geluid moet je helaas inleveren. De California T klinkt zeker niet slecht, helemaal niet. Maar de vorige V8 klonk toch net iets beter. De “T” pakt net zoals alle andere Ferrari generatie genoten met de zogenaamde Magnaride adaptive ophanging inclusief de befaamde “bumpy road” knop. Wanneer je de wagen in sportstand zet, wordt alles was harder en spitser. Leuk op een gladde weg maar wanneer je plots afslaat op een ouder stuk asfalt dat er een pak slechter bij ligt is het vaak verre van aangenaam. Ferrari zorgde voor een oplossing dat je in sportmode, de ophanging terug in comfort kan zetten zonder dat je de scherpe gas respons en de extra snelle schakelbewegingen verliest. Dat laatste brengt ons naadloos over naar één van de hoogte punten van de California T. De F1 dubbelkoppeling versnellingsbak. Deze automatische versnellingsbak bezit telepathische krachten. het lijkt er wel op dat nog voor je vingers een peddle raken de California al een verzet hoger of lager zit. We testten al heel wat versnellingsbakken DCT’s, PDK’s noem maar op geen van deze komt nog maar in de buurt van wat deze “boite” neerzet. Het opschakelen onder vol gas werkt zelfs lichtjes verslavend.

Deze automatische versnellingsbak bezit telepathische krachten

De Ferrari is zonder twijfel indrukwekkend te noemen maar wordt toch soms overklast. Niet door een andere wagen maar door de natuur en omgeving waarin we ons bevinden. Prachtige stranden, indrukwekkende krijtrotsen en eindeloze vergezichten waar we al snel flarden van het Verenigd Koninkrijk in terug vinden. De opaal kust is echt een vergeten pareltje op slechts een uurtje of twee rijden van Brussel verwijdert. Of je er nu, zoals wij, heen gaat voor de prachtige banen of, de toerist komt uithangen of gewoon tot rust wil komen is de Opaalkust zeker een aanrader. Mij zien ze hier alvast terug.

Nu rest de vraag natuurlijk: is deze Ferrari een echte Ferrari? Ik vind van wel. Hij is misschien niet zo scherp als een 458 of 599 maar dit is dan ook een GT carbio. Een wagen om langs kustdorpjes te flaneren en met een grijns op het gezicht de zweep erop te leggen in de open verbindingswegen in “the middle of nowhere” en dat is exact  wat ik deed aan de mooie opaalkust. Deze California T mist misschien wel dat scherp kantje dat puristen zullen missen maar opent op die manier ook de deur naar een groot publiek en mikt opnieuw op dat stekje van best verkopende Ferrari. In een categorie waar de concurrentie al zo stevig is, kan dat wel het verschil maken. Een pure Ferrari of niet de California T is één van de beste GT’s op de markt.

20151009_Ferrari_cali0541

Ferrari California T 

Motor: 3.8L Twin Turbo V8
Vermogen: 560pk
Koppel: 755 nm (in 7e versnelling)
0-100km/u: 3,6 sec
Topsnelheid: 315 km/u (Begrensd)
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: F1 dubbelkoppeling
Testafstand: 610km
Testverbruik: / liter/100km

Prijs vanaf €189.923

Geef een reactie