Een weekendje met een Porsche Boxster GTS klinkt altijd aanlokkelijk dus kon ik hier ook absoluut geen neen tegen zeggen. Slecht weer ? No Problem.

Op één of andere reden slagen we er bij Volante er steeds in om in de zomer maanden alle cabrio’s te mislopen en deze allemaal in de herfst-en wintermaanden geserveerd te krijgen. Zo was mijn test in de Porsche Boxster GTS géén uitzondering. Berenmuts op verwarming op 11 en go!

20150210_Volante_duinkerke_6258

Wat heeft een Boxster GTS meer dan een Boxster S?

De GTS uitvoering heeft als basis nog steeds het gewone Boxster S blok. De 3.4 liter zescilinder boxermotor produceert nu 330pk en 370 nm koppel (15pk en 10nm meer). Dit is niet zoveel meer dan de Boxster S maar toch niet te verwaarlozen. Daarnaast heeft het PASM (Porsche Active Suspension management voor de leken) ook enkele kleine aanpassingen ondergaan. Zo ligt de GTS 10mm lager dan de basis modellen. Daarnaast is het design ook wat sportiever en agressiever geworden. Logo’s en badges zijn zwart geworden en ook de lichtunits hebben een donkere omranding gekregen. Daarboven is de brullende sportuitlaat en het Sport Chrono pack standaard uitrusting (inclusief actieve versnellinsbaksteunen). Binnenin moet heel wat leder plaats ruimen voor alcantara en krijg je ook een klokje extra en standaard de sport plus mode (beiden deel van sport chrono pack). De Boxster GTS is ook beschikbaar als manuele 6-bak maar mijn testexemplaar voorzien van de bliksemsnelle PDK (doppelkupplung) automaat.

Is een Boxster niet eerder een kappersmobiel?

Misschien was de eerste generatie een beetje een kappersmobiel. Maar als mijn kapper zou komen aanzetten met een Boxster GTS heeft hij flink wat haar op de tanden en krijgt hij alvast mijn eindeloze respect! De Boxster is veel meer dan alleen een snedig cabriootje met een flinke badge. Door de plaatsing van de motor in het midden en het superstijve chassis krijgt de Boxster misschien wel de meest perfecte balans die je je in een cabrio kan voorstellen. De Boxster is ook vanaf de basis ontworpen als cabrio en is dus geen coupé waar men het dak afzaagt en in dat proces ook meteen een deel van de rigiditeit mee de vuilbak ingooit. Zelfs wanneer je de Boxster aftroeft op een rotslechte weg is er geen enkele spoor van torsie op het chassis te voelen. Die balans in combinatie met de erg lineaire 3.4 boxer geeft de de kleinste telg uit stuttgart een heel voorspelbaar rijgedrag. Zelfs wanneer je de achterkant flink laat uithangen, voelt hij nooit alsof hij kan bijten. Misschien zou ik zelf voor een manuele zesbak opteren, drie pedalen en een pookje met zes verzetjes zijn nu eenmaal mijn ding Maar de PDK is toch een straf staaltje techologie. De kick die je krijgt om aan 6000 rpm de volgende versnelling erdoor te jagen is verslavend en al snel betrapte ik mezelf erop met opzet af en toe eens terug te schakelen zodat ik weer kon opschakelen. Het pruttelen en ploffen van de sportuitlaat terwijl je dit doet, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

20150210_Volante_duinkerke_1009955

Maar handig kan zo’n dakloze pretraket toch niet zijn? 

Cabrio’s staan niet meteen bekend om veel kofferruimte te hebben. De Boxster is echter een uitzondering omdat hij niet één maar twee koffers heeft. Omdat de motor zich achter de zetels bevindt is er zowel ruimte voorin als achterin om bagage mee te nemen. Ik heb het niet uitgemeten maar het zou wel eens kunnen dat de Boxster GTS meer kofferuimte heeft dan de 911 (achterbanken tellen niet mee).

Het Volante Verdict? 

De Boxster is de kappersmobiel-fase flink ontgroeit en ontpopte zich tot één van de meest toegankelijke en tegelijkertijd plezierigste kleine sportwagens op de markt, zeker in GTS uitvoering. Nu hoef ik enkel nog een excuus te zoeken om eens een weekend met de nieuwe Boxster Spyder te spenderen…

Porsche Boxster GTS 

Motor: 3.4l atmosferisch
Vermogen: 330pk
Koppel: 370 nm
0-100km/u: 4.7 sec
Topsnelheid: 279 km/u (Begrensd)
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: Porsche Doppelkupplung
Testafstand: 545km
Testverbruik: 8,4 liter/100km

Prijs vanaf €76.230

[Short] Porsche Boxster GTS: Kappersmobiel Af
De Boxster GTS tikt heel veel vakjes aan en is misschien een van de fijnste sportwagens in zijn categorie...
Motor/Power85%
Eco75%
Wegligging90%
Gadgets80%
Comfort85%
Sound100%
Plus
  • Rijgedrag/plezier
  • Sound
  • Kofferruimte
Min
  • ...
90%Volante Score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.