De meest verkochte roadster uit de geschiedenis is door Mazda opnieuw uitgevonden zonder aan de basis te raken. Het resultaat is verbluffend. De nieuwe Mazda MX-5 ND, de nieuwe typebenaming voor de 4e generatie MX-5, is opgestaan. De nieuwe MX-5 gaat ook terug naar zijn roots en is in tegenstelling tot algemene trends een stuk kleiner dan zijn voorganger.

En die vorige generatie, is ons bij Volante wel heel erg bekend. Drie jaar geleden kon ondergetekende dankzij Racingstars en Mazda zijn eerste stapjes in de autosport zetten met de MX-5 Cup. Een week met de nieuwe MX-5 ND 2.0 was dan ook net zoals thuiskomen…

Exterieur en interieur

Een verfrissend nieuw KODO-design doet de MX-5 er aggressiever dan ooit uit zien. Vooraan zorgen de nieuwe spitsvormige ledkoplampen en leddagrijlichten voor een brede en meer gestroomlijnde look. Van daaruit vertrekt langs beide kanten dan ook een knappe nieuwe lijn, welke de roadster zijn sportiviteit alleen maar benadrukken. Achteraan zien we een knipoog naar het verleden, letterlijk dan. De lichten zijn voor een klein deel nog zoals vroeger, maar meer naar de zijkant van de auto toe worden ze slanker en spitser. Onze testwagen was uitgerust in Jet Black Mica, gecombineerd met antraciete lichtmetalen 8-spaaksvelgen. Zowel met de kap open als kap dicht een plezier om naar te kijken, vanuit eender welk opzicht.

Binnenin zorgt het in koetswerkkleur meegespoten deurpaneel voor eenheid met de wagen. Je krijgt al meteen het gevoel dat je één bent met de auto, en dat is geen toeval. Wie Mazda MX-5 zegt, zegt Jinba Ittai: rijder en paard als één geheel. Bij Mazda heeft men zijn ervaring van de vorige drie generaties bij elkaar genomen, en het resultaat laat zich voelen in de ND. De auto vormt als het ware een verlengstuk van de bestuurder, alles klopt. De cockpit, voor de gelegenheid uitgerust met half nappaleder/suède verwarmde Recaro-sportstoelen,  is ook iets naar achter verschoven, dit om de gewichtsverdeling ten goede te komen. Binnenin is de MX-5 nog altijd even compact en knus als weleer, maar alleen iets gesofisticeerder. In het midden naast de handrem zijn de bedieningsknoppen voor de radio, gps en dergelijke terug te vinden. Het voordeel is dat je als het ware blindelings de knoppen kan bedienen, en niet naar beneden hoeft te kijken om iets terug te vinden. Zeer gebruiksvriendelijk, en ook meteen een stuk veiliger tijdens het rijden. Als dat nog niet genoeg is, kan je ook nog gebruik maken van spraakbediening in de MX-5.

Qua opbergruimte binnenin kan je net zoals bij de vorige generatie alles achter slot en grendel opbergen in het handschoenkastje, dat niet aan de passagierskant zit maar tussen de twee stoelen in. Achter elke zetel heb je ook nog eens een apart opbergvak, net zoals naast de handrem. Net onder het handschoenkastje is er nog plek voor twee drankhouders, welke je makkelijk kan in- en uitklikken en eveneens kan monteren in de middenconsole. Voor de versnellingspook is er nog een holte in de middenconsole voorzien om je gsm of portefeuille te stockeren tijdens de reis. Om nog maar eens een voorbeeld te geven van hoe gesofisticeerd de nieuwe MX-5 wel niet is: deze holte is licht aflopend en voorzien van anti-slip materiaal. Wat er dus ook gebeurt, alles blijft tijdens de reis mooi op zijn plek liggen. Stel nu dat je een melding krijgt op je gsm, enkel de onderkant van het scherm is met moeite te zien en dat alles om zoveel mogelijk afleiding tijdens het rijden te vermijden. Slimme jongens, die van Mazda…

Hoe rijdt hij?

Genoeg over de details… tijd voor de hamvraag: hoe rijdt hij? De MX-5 puurt 160pk uit zijn Skyactiv-G 2.0 liter blok bij 6.000 toeren per minuut. Dat gecombineerd met een leeggewicht van amper 1.015kg en een Bilstein sportophanging (welke we ook terugzagen onder de vorige generatie Mazda MX-5 Cup) maken hem bijzonder leuk om te rijden. Meer zelfs, de auto is nog directer qua sturen en heeft minder te kampen met onderstuur. Het sperdifferentieel zorgt voor een goede tractie bij het uitaccelereren, maar wanneer je de tractie controle uitzet durft de MX-5 wel eens giftig uit de hoek te komen. Dan ziet hij er niet alleen aggressief uit, maar is hij het ook. Ondanks het feit dat je nu ietsje meer naar achter zit, en de neus van de auto nog langer lijkt, blijft hij toch mooi gebalanceerd tijdens het betere bochtenwerk.

Maar het hoeft niet altijd snel te gaan. Bij zonnig weer het dak er af, en genieten maar van het uitzicht. Je voelt nog net de wind door je haren gaan, maar daar stoorden wij ons geen moment aan.  Het komt bij de MX-5 aan op puur rijplezier, back to the basics. In tegenstelling tot andere wagens heb je geen sport-knop of iets dergelijk waardoor je wat meer vermogen krijgt of wat extra geluid. Nee, bij Mazda doet men niet aan compromissen. Het motorblok produceert een heerlijke brom, en dankzij de SkyActiv technologie kan je behoorlijk economisch rijden. Een lichte auto met een atsmosferisch blok en een manuele versnellingsbak, meer moet dat niet zijn. Of je het nu rustig aan wil doen, of een tikje sneller. Instappen, gordel om en genieten maar!

Mazda MX-5 SkyActiv-G 2.0

Motor: 2.0 liter 4-cylinder benzinemotor
Vermogen: 160pk
Koppel: 200Nm
0-100km/u: 7.3 sec
Topsnelheid: 214 km/u (begrensd)
Aandrijving: Achterwielen
Versnellingsbak: Manuele 6 bak
Testafstand: 952km
Testverbruik: 9,1 liter/100km

Prijs vanaf: 27.590€

 

Mazda MX-5 2.0 ND: de oerroadster heruitgevonden
Back to basics maar dan beter!
Motor/Power80%
Eco90%
Wegligging90%
Gadgets80%
Comfort70%
Coolfactor85%
Plus
  • Recaro kuipstoelen
  • geniaal onderstel
  • zuinig
min
  • ...
83%Totale score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.