Binnen het kader van de 6de Zoute Grand Prix had voorbije vrijdag een door Bonhams georganiseerde veiling van exclusieve wagens en oldtimers plaats. Het algemene niveau van de wagens mocht best gezien worden. Ten opzichte van vorige editie bood men ditmaal heel wat meer moderne, exclusieve wagens aan. Er diende zelfs een tweede expositietent bijgeplaatst worden. 

Uiteindelijk vonden 35 van de 48 aangeboden bolides een nieuwe thuis. De niet verkochte exemplaren behaalden de minimumprijs niet. De duurste wagen van de veiling was de Ferrari 599 SA Aperta uit 2011. Deze Italiaanse GT waarvan er slechts 80 exemplaren de fabriekshallen uit Maranello verlieten werd verkocht voor een niet onaardige som van 891 250 euro, commissie inbegrepen. Een 365 GTB/4 ‘Daytona’ uit  1971, werd afgehamerd op 828 000 euro, volgde op de voet. Alles bij mekaar volgde de verkoop de huidige tendens die reeds een tijdje heerst op de ‘collectorsmarkt’. Zowel de klassiekers als de Jaguar E-type (vooral de 1ste serie) en de Porsche 911 liggen nog steeds zeer sterk in de markt. Ook de jaren ’80 Ferrari’s zoals de GTB Turbo en Testarossa doen het beter en beter. Maserati, dat een tijdje achterbleef, blijkt stilaan aan een comeback bezig. Zelfs de aanvankelijk iets minder gegeerde Merak 2000 komt meer en meer in aanmerking. Een exemplaar uit 1982 ging over de toonbank voor 78 200 euro. De ‘grote Maserati’s’ bevestigden zich wederom. Een 2de serie Sebring uit 1966 werd afgehamerd op 270 250 euro. Een Bora 4700 uit 1973 leverde 230 000 euro op. Niet enkel oldtimers doen het goed op de verkoop. Steeds meer recente supercars behalen behoorlijke bedragen. Een Ford GT uit  2005 werd verkocht voor 373 750 euro, een Jaguar XJ220 uit 1991 437 000 euro  en een BMW M1 uit 1978 465 750 euro.

AL      

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.