We moeten eerlijk toegeven, we stonden er eerst sceptisch tegenover. Een Juke, met zowel een Nismo als een RS badge? Dat is toch lichtjes overdreven… Maar we besloten om deze crossover een kans te geven, en het resultaat was simpelweg verbluffend.

Al meteen bij de eerste kennismaking wist hij ons te charmeren met zijn alcantara inleg op het stuur, in de deurpanelen en op het dashboard. Denk daar nog eens de sublieme Recaro kuipstoelen bij, en nog voor het vertrek zat het al goed (letterlijk én figuurlijk). Het stuur ligt heel erg leuk in de hand, en alles is mooi uitgemeten op een comfortabele maar toch sportieve zitpositie. En dat is ook waar het om draait bij deze Japanner.

 

Prestaties

Met een vermogen van 218pk uit de 1.6 turbomotor weet de Juke behoorlijk wat sportiviteit aan de dag te brengen. Ondanks het hoge zwaartepunt van de auto, stuurt hij enorm scherp en plakt hij aan het asfalt als een hothatch. Niemand verwacht het, en dat maakt het nu net zo speciaal. Een volbloed “sleeper” zoals men in vaktermen al wel eens zegt, oftewel een wolf in schaapskleren.

Hoe meer we met de Nismo RS reden, hoe meer hij ons wist te bekoren. Langs de buitenkant ziet hij er best sportief uit, met rode spiegels en grijze accenten op de zeer knappe parelmoer witte onderlaag. Maar als je hem dan naast een Clio RS zet, denk je echt dat de Juke te kampen zal hebben met “bodyroll”. Met dit laatste bedoelen we het overhellen van een auto naarmate je feller stuurt.Verrassend genoeg had de Nismo RS daar weinig tot geen last van, ondanks dat de wagen zijn hoogte niet mee heeft. Hoe lager een auto aan het asfalt kleeft, hoe minder fel de zwaartekracht een rol zal spelen. Maar bij Nismo hebben ze hun huiswerk goed gedaan om de wetten van de natuur wat te omzeilen.

Ondanks dat het een turbomotor is, vond de Juke het wel leuk om de hoge toeren af te gaan. Hoe hoger in de toeren, hoe meer de wagen begon te zingen en er merkbaar van genoot. Dat is ook mede te danken aan de grote luide uitlaat die voor een heerlijke brom zorgt voor de omstaanders. Zonder protesteren kon je doorgaan tot 7.000 toeren, om daarna op te gaan naar de volgende versnelling. De manuele versnellingsbak zorgt voor een zeer leuke rijervaring en zorgt voor de nodige sensatie.

 

Praktisch

Afgezien van de prestaties, weet de Juke Nismo RS ook behoorlijk wat comfort aan de dag te leggen. Met zijn vijf deuren, kan hij dan ook perfect ingezet worden in het dagelijks verkeer. Zo beschikt de Juke over een ruime koffer, en ook voor de passagiers achterin is er meer dan genoeg plek. Eigenlijk is de Juke een ideale mix voor iemand die twijfelt om een hothatch te kopen, maar toch ook graag wat dingen mee wil nemen op een verre trip.

In de middenconsole heeft Nissan geopteerd voor weinig knoppen, wat het gebruiksgemak zeker bevordert. Niets zo vervelend als overladen worden met knopjes waardoor je eindeloos veel tijd kwijt bent om iets te zoeken. Bovenaan heb je de radio, en onderaan de airco. Niets nieuws onder de zon zul je denken? Wel, Nissan heeft naast de “climate” knop ook nog de “D-mode” knop, en als er nu één knop belangrijk is in deze auto… is het die wel! Met een druk op de “D-mode” knop kom je in het menu terecht om te switchen tussen de normale stand, eco stand en…. de sport stand.

We hoeven u vast niet meer te vertellen dat we tijdens onze test bijna altijd deze laatste stand hebben gebruikt. In de normale stand zijn de prestaties niet écht super, maar het maakt het wel een pak makkelijker om rustig en ecologisch te rijden. In de sport stand verandert de Juke in een echt “beest”, en is het moeilijk om niet elke keer vol door de toeren uit te gaan. Keer op keer tovert het een glimlach op je gezicht, maar die glimlach kan wel eens snel verdwijnen als je weer aan de pomp staat als je snapt wat we bedoelen…

Ook moet je met deze wagen geen schrik hebben dat je ergens overheen schraapt. Vluchtheuvels weet hij dan ook prima te verorberen. Kortom, de Nissan Juke Nismo RS is perfect aangepast aan ons geweldig (kuch…) Belgisch wegennetwerk en verdient dan ook absoluut zijn plaats in het verkeer! Geef deze crossover dan ook zeker een kans wanneer je twijfelt om een nieuwe wagen in het hothatch segment te kopen. Doe er een testrit mee en laat je verrassen. Het is een niet alledaagse verschijning in het straatbeeld, die menig liefhebber toch wel twee keer achterom kan doen kijken…

 

Nissan Juke Nismo RS

Motor: 1.6 liter 4-cylinder turbobenzinemotor
Vermogen: 218pk
Koppel: 280Nm
0-100km/u: 7.0 sec
Topsnelheid: 220km/u
Aandrijving: Voorwielen
Versnellingsbak: Manuele 6 bak
Testafstand: 554km
Testverbruik: 10,2 liter/100km

Prijs vanaf: 27.995€

Nissan Juke Nismo RS: wolf in schaapskleren
Een sportieve crossover die met één druk in de knop zich een rasechte hothatch waant.
Motor/Power65%
Eco65%
Wegligging80%
Gadgets60%
Comfort75%
Coolfactor75%
Plus
  • Recaro kuipstoelen
  • Manuele versnellingsbak
Min
  • Binnenin redelijk "stil"
  • Syncro van de versnellingen niet optimaal
70%Volante score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.