De vierde afspraak van het Wereldkampioenschap Endurance, de laatste op Europese bodem, had plaats op het legendarische Duitse asvaltlint. De equipe uit Stuttgart bevestigden hun overwinning op LeMans door op eigen bodem een formidabele 1-2 neer te zetten.

Tijdens de kwalificaties toonden de Porsches 919 Hybrid zich bijzonder snel. De Duitse prototypes uit Zuffenhausen overklasten met gemak hun naaste belagers tijdens de officiële kwalificaties. Neel Jani aan het stuur van startnummer 18 kaapte daarbij de pole weg. In LMP2 klokte Nick Heidfeld de beste tijd met zijn Rebellion R-One. Bij de GT’s domineerde Ferrari over de hele lijn. In  LMGTE Pro regeerden beide Ferrari’s van AF Corse waarbij Gianmaria Bruni James Calado nipt de loef afstak. Bij LMGTE Am toonde Victor Shaytar met de bolide van STP Racing zich het vlugste. Onder een zinderende hitte ging de meute van start. Beide Porsches op kop, onmiddellijk gevolgd door de Audi’s en vervolgens de Toyota’s die duidelijk snelheid te kort kwamen. Daarachter kwam het veld LMP2s op hun beurt achterna gezeten door de GT’s. Reeds na een kleine tien minuten begonnen de LMP1s reeds de eerste tragere deelnemers te dubbelen. Hallucinante inhaalmanouvers waarbij zowel LMP2s als GT’s als rijdende chicanes werden gedegradeerd zorgden voor de nodige commotie! De Porsche 919 Hybride met startnummer 18 reed van start tot finish aan de leiding.

Een hevig gevecht voor de tweede plaats tussen de andere 919 Hybrid en beide Audi’s zorgde voor een bloedstollende strijd die de beste F1 scenes van de voorbije jaren in het niets deed verdwijnen. Een trend die ook bij de andere categorieën doordrong. Het drietal Howson-Bradley-Tandy overwonnen in LMP2 aan boord van het KCMG Oreca prototype. In LMGTE Pro gingen de 911 RSRs al snel een duel aan met de 458 Italia’s. De Porsche met startnummer 92, gereden door de tandem Lietz-Christensen, wist daarbij de overwinning in de wacht te slepen. AF Corse verloor alle hoop op een overwinning toen hun leidende bolide gepiloteerd door Calado-Rigon achteraan werd aangetikt door de tweede fabrieks 911 RSR tijdens een ‘gele vlagperiode’. De daardoor ontstane bumperschade aan de Ferrari veroorzaakte een lekkende rechtste achterband waardoor deze de pits diende op te zoeken. Uiteindelijk eindigde de Italiaan toch nog derde. In de LMGTE Am verzilverde de 458 Italia van STP zijn polepositie in een overwinning. In de strijd om het WK voor Prototypes leidt Porsche met 33 punten van Audi. Bij de GT’s blijft Ferrari op kop voor Porsche met een voorsprong van 24 punten.

AL

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.