Met de Lamborghini Huracan GT3 zetten de Italianen uit Sant’ Agata Bolognese hun zinnen op de Blancpain Endurance Series en de 24 uur van Spa. Na een ontnomen overwinning in Monza hebben ze nu de Ardeense etmaalrace in het vizier. Onze reporter liep niemand minder dan Lamborghini CEO Stephan Winkelmann tegen het lijf en wist hem te strikken voor enkele vragen.

AL: Lamborghini heeft vandaag de dag duidelijk zijn zinnen gezet op actieve deelname aan de   autosport. Vanwaar deze keuze?

SW: “Sportiviteit zit het merk nu eenmaal in de genen. Door het extreme karakter, de ‘looks’ en de uitzonderlijke prestaties, zou je kunnen concluderen dat het nu eenmaal evident zou zijn dat Sant’Agata zou opteren voor een actieve deelname aan de racerij. Aanvankelijk werd daarvan nooit echt gebruik van gemaakt en bleven enkele schaarse engagementen in de autosport steeds beperkt tot loutere privé-initiatieven.

Door de jaren heen kregen we meer en meer vraag van klanten om meer officiële ondersteuning. Onder deze impuls ging in ‘96 de Lamborghini Supertrophy met de Diablo SV-R van start. Deze merkencup bleek een instant succes gedurende de volgende 4 jaar. In 2000 nam de GTR Supertrophy de fakkel over. In 2009 volgde de Lamborghini Blancpain Super Tropheo, opgesteld volgens dezelfde succesformule waarbij een horde identieke Gallardo LP570-4’s met elkaar de strijd aanbonden. Het succes van het hele opzet werd alsmaar succesvoller en veeleisender. De Super Tropheo breidde ver uit tot buiten Europa. Zo volgde een kampioenschap in Noord-Amerika en Azië. Vorig jaar besliste  Lamborghini om een gespecialiseerde motorsport-afdeling uit de grond te stampen, Lamborghini Squadra Corse. Deze officiële tak opereert, in tegenstelling tot voorheen, compleet los van externe partners en concentreert zich op 3 verschillende disciplines: de Huracan GT3 –uitvoering voor deelname aan diverse GT kampioenschappen, de Blancpain Super Trofeo en het Driving Program waarbij klanten op diverse circuits hun rijkunsten aan het stuur van een Lamborghini kunnen bijschaven onder professionele begeleiding.”

untitled-1-2

AL: Vroeg het een grote aanpassing om de Lamborghini Squadra Corse te implementeren in de bestaande structuur?

SW: “Dat viel dat goed mee. Onze interne structuur is bijzonder dynamisch opgesteld zodat de Squadra perfect kon ingelijfd worden. De faciliteiten waren reeds voorhanden. Het geheel opereert onder leiding van Giorgio Sanna.”

AL: Werden er nog andere voorzorgen genomen om in de toekomst de nodige synergiën tot stand te brengen?  

SW: “Tijdens het ontwerp van de nieuwe Huracan werd voor de eerste maal ooit in de Lamborghini geschiedenis er effectief rekening gehouden met de optie om de wagen klaar te stomen voor de racerij. Het ontwerp voorzag een mogelijkheid om zonder al te veel technische complicaties te integrale tractie aan te wijzigen naar achterwielaandrijving.”

untitled-1004891

AL: Zijn er nog andere acties ondernomen die de een gunstige invloed konden uitoefenen?

SW:  “De aangeboden ‘producten’ van de ‘Squadra Corse’ zijn eenvoudig weg te bestellen bij de locale dealerships. Ondertussen werden er reeds meer dan 75 stuks over de toonbank. De verkoop van de GT3 ging recentelijk van start en de vooruitzichten zien er goed uit.”

AL: En nu de eerste deelname aan de 24 Uur van Spa. De grote uitdaging voor de nieuwe Huracan GT3.

SW: “Inderdaad, het team is er klaar voor. Spijtig genoeg werd één van beide wagens beschadigd tijdens de vrije trainingen maar ondertussen is alles netjes hersteld. Hou ons in de gaten zou ‘k zeggen want we hebben heel wat in petto.”

AL: Dank voor uw tijd.

SW: “Graag gedaan”

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.