De Porsche Cayenne geniet een haat-liefde verhouding bij velen. De markt sprak boekdelen en de Cayenne werd een absolute kaskraker voor Porsche. Intussen blaast Porsche’s grootste dertien kaarsjes uit en is hij al stevig opgegroeid en niet langer het lelijke eendje in het gamma maar misschien juist een pareltje. Wij ondervonden het aan de lijve in de machtige Cayenne S

Wanneer in 2002 de Porsche Cayenne voor het eerst het levenslicht zag, werd er in de wereld moord en brand geschreeuwd. De Porsche puristen vonden het heiligschennis en sommigen een draak van een wagen. De eerste generatie Cayenne’s waren eveneens legendarisch door hun astronomisch verbruik. Maar in Stuttgart leert men uit hun fouten. Zo werden de looks van de 996 ook snel in de vergeetput geworpen en dat geld ook voor de Cayenne. De tweede generatie was op vlak van looks al een stevige vooruitgang en blijft door de jaren heen evolueren. We geven het misschien niet graag toe maar de lichtgrijze kolos die op onze oprit pronkt, ziet er eigenlijk best wel goed uit.

20150225_leica_1009974

Porsche wil met de Cayenne een kruising maken tussen het ultieme rijgenot van een sportwagen en het ultieme gemak van een offroad SUV. Een linke combinatie als je het ons vraagt. Wij trokken met de Cayenne S bijna letterlijk door de vier seizoenen en stuurden de Porsche door weer en wind. Maar laten we eerst beginnen bij de basis. Wat is de Cayenne S?

Als ze in Stuttgart met deze kolos nog maar in de buurt willen komen van het gevoel van een sportwagen, moeten ze natuurlijk eerst voldoen aan de basisingrediënten en dat zijn uiteraard power en rijplezier. Van vermogen en motoren kennen ze bij Porsche natuurlijk heel wat en dat zie je meteen. De Cayenne S is voorzien van een indrukwekkende 3.6 liter biturbo V6 die maar liefst 420 pk en 550nm ophoest. Daarmee sprint de Cayenne S van 0 naar 100km/u in maar liefst 5.5 seconden en blijft doorsprinten tot 259km/u. Niet slecht voor een potige bolide van twee ton.

De Cayenne kan zijn gewicht van natuurlijk niet zomaar verbergen maar in Stuttgart hebben ze alle trucjes uit hun hoed getoverd om dat zoveel mogelijk te kunnen compenseren. Met een gezonde mix van dynamic chassis control, torque vectoring en de optionele adaptieve luchtvering voelt de Cayenne lichter aan dan dat hij werkelijk is. Zo zorgen actieve anti-rol bars ervoor dat de wagen niet teveel overhelt in het betere bochtenwerk en helpt het torque vectoring systeem bij het insturen door het linker of rechter achterwiel af te remmen. Al deze snufjes geven de Cayenne een indrukwekkende stabiliteit in de bochten

We trokken met de Porsche Cayenne S naar één van onze favoriete testroutes. De weg van Huy naar Signal de Botrange. Een stevige mix die zowat alles heeft van wat ons land te bieden heeft. Enkele stukjes snelweg, enkele dorpscentra, lange zwiepende bochten maar vooral enkele type stijle Ardense beklimmingen (inclusief enkele hillclimbs). Gedurende onze hele trip speelden we met de luchtvering en wisselden we constant tussen de verschillende instellingen van de rijhoogte. De Cayenne laat zich erg hoog op de poten zetten of zo laag dat de wielkasten net boven de banden uitkomen. Een extra, maar erg handig gadget van de luchtvering is een knopje in de kofferruimte van de Porsche die met één druk op de knop de hele achterkant laat zakken om zo een lagere laaddrempel te vormen.

Onderweg is de Cayenne S op zijn minst indrukwekkend en wisselt zonder blikken of blozen af tussen comfortabel cruisen en het hardere bochtenwerk. In Sport Plus setting stuurt de Cayenne erg snedig in worden we op het natte Ardeense wegdek getrakteerd op enkele “four wheel drifts”. De versnellingen worden niet aaneen gerateld door de fameuze PDK-bak maar wel door een vlotte 8-traps triptronic automaat die geruisloos de verzetjes aan elkaar rijgt maar tegelijk ook best scherp uit de hoek kan komen.

Ook wanneer de weg eindigt, kan de Cayenne S zijn mannetje staan. Ondanks het feit dat onze testwagen op gewone Michelin Latitude straatbanden stond, wist het vierwiel-systeem zich door heel wat offroad situaties te worstelen. Ook de optie om de Cayenne hoog op de poten te zetten wordt in diepe tractorsporen erg geapprecieerd. Wil je nog verder gaan, kan je zelfs de de differentialen sperren voor nog meer tractie, hoewel aangepast schoeisel ons dan wel aangewezen lijkt.

De route leidt ons langs prachtige banden zoals de spectaculaire route de Stavelot. We zoeven eerst Spa-Francorchamps voorbij alvorens we de spectaculaire beklimming van Tros Marets inzetten. Aan de bodem van de klim regende het lichtjes maar eens boven aangekomen werden we begroet door kersverse sneeuw. Omdat de Cayenne al op zomerbanden stond besloten we onze tip daarbij te houden en niet onnodig de sneeuw te trotseren.

De Cayenne is uiteraard ook nog eens een luxe SUV en zit je binnenin hoog en droog omringd door leer en alle luxe en comfort die je maar wil. Ideaal voor lange ritten. Het Porsche stuurwiel, dat trouwens verwarmbaar is, blijft tevens één van onze absolute favorieten.

Toen we de sleutels van de Cayenne overhandigd kregen, waren we eigenlijk een beetje sceptisch. De mix van sportwagen en SUV bleek in het verleden nooit echt een succes te zijn. Maar Porsche bewijst hier absoluut het tegendeel. Akkoord, een basis 991 zal de Nurburgring een pak sneller afwerken dan een Cayenne S en ook de bestuurder zal misschien niet dezelfde sensatie hebben. Maar waar we zeker van zijn is dat ook de bestuurder van de Cayenne zich te pletter amuseert. Nooit hadden we zoveel pret in een SUV. Porsche heeft met de Cayenne S een waar pareltje in de hand. Een twee ton zware SUV die er niet in slaagt om zijn gewicht te verbergen maar je het wel doet vergeten.

Porsche Cayenne S

Motor: 3.6 l V6 Biturbo
Vermogen: 420pk
Koppel: 550nm
0-100km/u: 5,5 sec
Topsnelheid: 259km/u (begrensd)
Aandrijving: integraal
Versnellingsbak: 8-traps tiptronic
Testafstand: 773km
Testverbruik: 15,1 liter/100km

Porsche Cayenne S: SUPERSUV
Power95%
Eco75%
Wegligging90%
Gadgets90%
Comfort91%
Coolfactor90%
Plus
  • Scherpste SUV in zijn klasse
  • Luchtvering
  • Offroad talenten
Min
  • Air suspension is dure optie
89%Volante Score

Geef een reactie