Bij Volante houden we wel van breaks. Het zit hem in het lijnenspel. Een break met mooie lijnen heeft bijna dezelfde sexappeal als een sportwagen, of toch bijna. Dat geldt zeker voor de bloedmooie Mercedes C300 Bluetec Hybrid, zeker wanneer die afwerkt is met een briljantblauwe AMG-saus.

Toen vorig jaar de nieuwe Mercedes C-klasse werd gelanceerd waren we er als de kippen bij om de sleutels te bemachtigen. Zo geschiedde ook en trokken we in een spierwitte AMG-line berline naar het Italiaanse Monza. Op de weg naar Monza vroegen we ons meteen af hoe de break er zou uit zien. Die vraag werd eind vorig jaar beantwoord.

Smaak mag dan heel persoonlijk zijn maar niemand zal betwisten dat deze Mercedes C break er goed uitziet. Zeker in de gewoonlijke AMG-line uitvoering waarvan onze testwagen was voorzien. Net zoals bij de C-berline transformeerden de AMG-stylisten de wagen van een traditionele klassieke break tot een strakke bolide met sportief lijnenspel. Hubsche Heidi zeg maar, die ook nog eens 5 mensen en een karrenvracht aan bagage kan meezeulen.

20150213_untitled_6465

Binnenin de C300 is het aangenaam vertoeven, heeft het interieur een premium-gevoel en hoeft het eigenlijk niet onder te doen voor een E-klasse. Onze C was voorzien van een kristalgrijs interieur en van een met ruw en donker hout afgewerkt dashboard. Een gewaagde combinatie maar een absolute match met de blauwe koets. Wagens zoals deze C-klasse break verdienen een gewaagde uitvoering. Onze Belgische wegen zijn overspoeld met grauwe en grijze c-klasse’s maar deze afwerking brengt alvast wat leven in de brouwerij. Meer van dat graag!

Onze Belgische wegen zijn overspoeld met grauwe en grijze c-klasse’s maar deze afwerking brengt alvast wat leven in de brouwerij. Meer van dat graag!

Net zoals zijn berline-variant is deze C, ondanks de sportophanging, meer gefocust op een comfortabel rijgedrag dan een agressieve afstelling. De C-klasse stuur dankzij een nieuwe voortrein, voorzien van multilink ophanging, snedig en soepel. Maar de balans bij het uit accelereren is eerder vlot en gebalanceerd dan bruusk. Rokende starts en zwarte strepen trekken op de lokale rotonde zit er niet meteen in, daar is deze Benz niet voor gemaakt. Waar hij absoluut in uitblinkt is kilometers vreten. Deze wagen vindt zijn roeping op de snelweg. Met adaptieve cruisecontrol (Distatronic +) ingeschakeld en de lane assist aan kun je in alle rust en comfort honderden kilometers aan elkaar rijgen zonder stuur noch pedalen aan te raken. Hoewel de wagen je op tijd en stond aanmaant om toch beide handen op het stuur te houden. Clever!

De Hybride-Diesel motor is natuurlijk waar het bij de C300 Bluetec Hybrid allemaal om draait. Het hart van de wagen is de alomtegenwoordige 2.2 liter viercilinder BlueTec motor die we al jaren kennen en een kleine 200 pk op de baan zet. Deze wordt dan nog eens bijgestaan door een electro-motor voorzien van een compacte Lithium-ion batterij. De overgang tussen ampères en diesel is nauwelijks voelbaar. Je zou de hybride-motor haast vergeten. Enkel tijdens de geruisloze start, zone 30’s of tijdens paralel parkeren doet de Hybride het meeste werk. Het zwaardere werk wordt nog steeds aan de vier cilinders overgelaten. Echt leuk wordt het wanneer beide motoren aan hetzelfde zeel trekken en samen 231 pk produceren en de break van 0 naar 100km/u in 6,7 seconden werpen. Uiteraard zorgt de hybride motor ook voor wat extra power tijdens tussenacceleraties en dat zorgt natuurlijk voor een verlaagd verbruik. Mercedes biedt naast de Bluetec Hybrid ook nog de C350 Plug-in Hybrid, waarvan de elektromotor van 60kw nog veel meer in de pap te brokken heeft.

Onze testwagen stond echter wel op winterbanden en daardoor zaten we toch aan een relatief hoog gemiddeld testverbruik (voor deze wagen) van 6,5l/100km. Maar we zijn ervan overtuigd dat mits de toevoeging van zomerschoenen, deze wagen met gemak onder de 5 liter zakt.

De Mercedes C300 Bluetec Hybrid is een killer-combinatie van looks, rijplezier, zuinigheid en veelzijdigheid. De sublieme AMG-line afwerking schudt het “nog een duitse-fleet wagen”-imago helemaal van zich af. Het interieur heeft een echte premium-feeling en de afwerkingskwaliteit kan zich meten met wagens uit een hoger segment. De Bluetec Hybrid heeft een stevig prijskaartje met een basis prijs van €48.000 (tov 34.000 voor de 180 Bluetec). In stijl de planeet redden is dus helaas niet goedkoop

Mercedes C300 Bluetec Hybrid: De planeet redden in stijl
Motor/power75%
Eco90%
Dynamiek75%
Gadgets90%
Plus
  • Looks: Hubsche Heidi
  • Interieur is uit een hogere klasse
  • Kilometer vreter
Min
  • Stevig prijskaartje
  • Mist nog echt het hybride gevoel
83%Volante-score

Geef een reactie