Topless door de Moezelstreek

Met een Italiaanse volbloed sportwagen rondrijden is altijd een avontuur op zich. Zeker als de drietand uit Bologna op de grille prijkt. Voeg er dan nog eens een opvouwbaar dak aan toe en de pret kan niet op! Wij trokken met de Maserati GranCabrio Sport naar de oevers van de Moezel.

Elke zondag ochtend begint zoals, elke andere weekdag, aan de koffiemachine. Met drie espresso shots na elkaar proberen we de dag, tevergeefs, in gang te trekken. Voor de deur prijkt een donkergrijze Maserati GranCabrio Sport. De donkergrijze lak in combinatie met de nog donkerdere velgen (niet zwart, een tintje lichter) doet willekeurige voorbijgangers omkijken. De GranTurismo mag dan al 7 jaar geleden gelanceerd zijn maar deze wagen ziet er alles behalve gedateerd uit. Smaken en keuren kunnen al wel eens verschillen maar wij vinden de GranTurismo en in het verlengde, de GranCarbrio nog steeds een van de mooiste vierwielers op de markt.

Met kleine oogjes nestelen we ons in de in de wagen. In de hoofdsteun achter mij prijkt de drietand van Bologna. Boven het handschoenenvakje staat duidelijk te lezen in welke wagen er onder je kont zit, zodat ook de passagier het niet vergeet. Veel bagage kunnen we niet meenemen. De kostprijs van een cabrio Maserati betaal je vooral in de koffer. Een cameratas of twee er kon nog net in.

Net zoals de naam het al doet vermoeden is de Gran Turismo ook een rasechte GT. Een wagen waarmee je met gemak honderden kilometers in stijl afhaspelt. In tegenstelling tot vele sportwagens is de GranCabrio een stevige wagen met een lengte van 4.8m en een gewicht van om en bij de twee ton. In essentie heeft deze drietand meer gemeen met een Bentley Continental GTC dan met een Porsche 911. Maar wanneer je de sleutel omdraait, de 4.7 liter V8 wakkerschudt en de wagen de sporen geeft, vergeet je alle maten en gewichten. De Maserati heeft een krachtbron die 460 paarden losslaat en het gewicht verwaarloosbaar maakt. Een perfect gebalanceerd onderstel zorgen samen met de lange wielbasis voor een stabiele en voorspelbare rijervaring.

Maar wanneer je de sleutel omdraait, de 4.7 liter V8 wakkerschudt en de wagen de sporen geeft, vergeet je alle maten en gewichten

Ondanks een bewolkte hemel gaat al van bij het vertrek het dak eraf. We sturen de neus van de”Maser” richting Trier. Al snel laten we Antwerpen, De Kempen, Limburg en Luik achter ons en passeren we via onze favoriete zwiepende autostrades ook via Spa-Francorchamps. Als snel worden we ‘verwelkomd’ in de Bundespublik Deutschland. Hier komt de Autobahn! We duwen het gas tot tegen het tapijt en al snel passeert de wijzer 200km/u en zal daar ook niet meer onder gaan tot we onze bestemming bereikt hebben. Saarland trakteerde ons op talloze viaducten met het ene uitzicht al mooier dan het andere. Maar veel tijd om te kijken is er niet. In tegenstellingen tot onze Vlaamse autostrades is de autobahn zelden kaarsrecht en moeten we onze concentratie erbij houden.
Onze eerste bestemming is Trier, een klein studentenstadje aan de oevers van de Moesel. Het charmante stadje is een van de twee oudste steden van Duitsland. De bouw van de stad dateerde al van 16 VC. De Romeinse keizer Augustus doopte de stad Augusta Trevorum, dat later aangepast werd naar Treves en daarna Trier. Het grootste deel van het centrum is autovrij, dus laten we de GranCabrio even afkoelen in een van de vele parkeergarages. Het stadje staat bol van de historische monumenten. De Sint Peters Dom en Porta Nigra zijn enkele blikvangers. De Porta Nigra is gebouwd door de Romeinen in de 2e Eeuw ,uit licht gele zandsteen, maar heeft zijn naam geërfd dankzij de uitlaatgassen die koning auto over de jaren produceerde en het monumet ermee besmeurden.

Ook later laat Trier zijn sporen in de geschiedenis. Zo is de stad, de geboorte plaats van Duits filosoof en grondlegger van het socialisme en communisme , Karl Marx. Aan hem is er dan ook een Museum geweid in het centrum van de stad. Voor wie na een overdosis cultuur dorst heeft, hoeft zeker niet te klagen. Trier tevens is het epicentrum van Moesel-wijn verkoop. De meeste wijn die langs de oevers wordt verbouwd, wordt in en rond Trier verwerkt en verkocht. Wie de zoete Moeselwijnen graag wil proeven, kom zeker aan zijn trekken. Omdat we graag nog een stukje rijden laten we de wijn aan ons voorbij gaan en houden we het bij een stevige koffie.
Na enkele uurtjes in Trier zetten we onze tocht verder.

Omdat we graag nog een stukje rijden laten we de wijn aan ons voorbij gaan en houden we het bij een stevige koffie.

Naast wijn kan je in het Moeselgebied ook fantastische wegen vinden. In deze contreien wordt dan ook de spectaculaire Deutschland Rally verreden. De Duitse stop in het World Rally Championship. En waar er een rally van niveau wordt verreden zijn prachtige wegen niet ver te zoeken. We volgen de Moezel van uit Trier en komen al snel uit op de B53. De baan die de rivier volgt tot ze in Koblenz in de Rein vloeit. Op deze baantjes is de Maserati echt zijn in element. Met de sportmode geactiveerd zet de struise Italiaan zijn keel open en kaatst het V8 gebrul van de stijle hellingen. Links van ons stijgen de wijnranken de hoogte in rechts van ons kabbelt de rivier lustig verder. Af en toe laten we de B53 links liggen en klauteren we tussen de wijnranken naar boven. Een spaghetti van haarspeldbochten is pure pret in de GranCarbio. De remmen (geen keramische schijven op onze testwagen) hebben even nodig om op te warmen maar al snel gooien we de Maserati zo laat mogelijk in de ankers en tuimelen door enkele tikken op de oversized peddles de versnellingen op de automatische ZF zesbak naar beneden. De GranCabrio geeft ruimte om te spelen en laat de heupen een beetje dansen zonder dat de tractiecontrole al te bruusk ingrijpt.

Met de sportmode geactiveerd zet de struise Italiaan zijn keel open en kaatst het V8 gebrul van de stijle hellingen.

Voor je het weet waan je je ergens in het zuiden van Frankrijk, enkel de namen van de dorpjes verraden je locatie. Esch, Schweich en Trittenheim passeren de revue. In Piesport steken we de rivier nog een maal over we afscheid van de Moesel ruilen we de B53 in voor de Autobahn richting huis. De Moesel streek is een parel die niet alleen uitblinkt in cultuur en wijn, maar ook met prachtige wegen die met Deutsche grundlichtheid zijn aangelegd en onderhouden de combinatie met deze Italiaanse Drietand was de kers op de taart. Maserati legt de productie van de Gran Turismo volgend jaar stil en is, in een wereld van krimpende motoren en strenge regels, ook deze 4.7 liter V8 met uitsterven bedreigt. Gelukkig konden we er nog een keer van genieten.

20140515_untitled_8104

Over de auteur

Hoofdredacteur/Bezieler

Hoofdredacteur, Ondernemer, Fotograaf, Vader, Algemeen enthousiast, Zelfverklaarde Gitaarheld, Viking, Dromer... Als het wielen heeft, rij ik ermee!

Geef een reactie