Wie zegt “Vlaamse Ardennen” denkt Oudenaarde, wie zegt Oudenaarde denkt aan de “De Ronde”. De Vlaamse Ardennen staan bij meesten onder ons bekend als het walhalla van de wielersport op eigen bodem. De kasseien en heuvels hebben al voor heel wat spektakel op twee wielen gezorgd. Een reden te meer om enkele weken voor de ronde eens de streek te verkennen op vier wielen. Onze reisgezel: De Maserati Ghibli SQ4

Onze tocht start in het, nu nog, rustige Oudenaarde. De bakermat van de Ronde. Overal waar je gaat of staat zijn er aanwijzingen naar de wielersport. Niet in het minst uiteraard het Ronde Van Vlaanderen museum. Een plaats waar elke zelfrespecterende wielerfanaat toch een keer in zijn leven moet geweest zijn….

Vanuit Oudenaarde trekken we de velden in. Op de smalle bochtige wegen komt de Maserati Ghibli echt tot zijn recht. Snel laten we de de de normale mode achterwege en activeren we de sport-mode. De ophanging wordt stijver en geeft wat meer weerstand. Ook gaan de actieve uitlaatklepjes open en brult de “Maser” zich van de ene holle weg naar de andere, zoals het een echte Maserati betaamt. De automatische mode laten we snel achterwege en we behelpen onze zelf met de mooie aluminium peddels echter het stuur. Ondanks het dat er “maar” een geblazen V6 (ontworpen in samenwerking met Ferrari) voorin de Maserati ligt, zet de Ghibli SQ 410pk op de baan en moet hij zeker niet onder doen voor de grotere V8’s.

We naderen onze eerste stop, het Pitoreske Roborst. Een klein gehuchtje in “the middel of nowhere”. Roborst staat bekend voor zijn cresson, of Kervel. Het is hier dat in grote waterbakken massa’s kervel wordt geteeld, vroeger geloofde men zelfs dat kervel genezende eigenschappen had. Zo staat er in het midden van het dorpje een standbeeld van een meisje met een lading kervel aan een fonteintje. Eronder prijkt de tekst: wie de cresson eert, de ziekte weert. (Top wistjedatje voor wanneer je nog eens kervelsoep op je bord krijgt). Het is druk in Roborst, in de plaatselijke kerk is er koor repetitie. We nemen kort de tijd om het mooie dorpje eens te bekijken en zetten onze weg verder.

Op weg naar de volgende bestemming, Kluisbergen, komt het echte werk eraan. Lange heen en weer zwiepende gewestwegen stellen de Ghibli op proef. Bij enkele scherpe bochtencombinaties merken we al snel dat de vierwiel aangedreven Ghibli SQ4 tegen de baan plakt en zelf bij overenthousiast een bocht uitaccelereren niet uit zijn lood te slagen is. Wanneer de achtertrein de grip begint te verliezen wordt alle vermogen onmiddellijk naar voor gestuurd zonder dat je er veel van merkt.

Bij de eerste klim, de patersberg moeten we meteen ons petje afdoen voor alle professionele en amateur wielrenners. De kasseistroken liggen er zodanig, slecht bij dat we met hangende pootjes de beklimming afbreken en op zoek gaan naar een stukje asfalt. De Ghibli ligt net iets te laag om zich door de door de diepe putten de worstelen. We geven niet op. Naast de kasseiweg ligt een verharde parallelweg. Deze is even steil en we kunnen er met een gerust hart tot boven klimmen.

Eens boven aangekomen zien we weer de bekende wielertruitjes en andere wielersport attributen her en der verspreid. Terwijl enkel wielertoeristen de wagen bewonderen nemen we kort de tijd voor enkele foto’s.

Tijdens afdaling naar Kluisbergen is worden we getrakteerd op enkele kleine verharde en onverharde veldwegen. Op de onverharde weggetjes laat de achtertrein zich sporadisch eens gaan wat enkel maar resulteert in een grote grijns en kort tegen sturen.

De klim naar de Kluisberg is nog steiler en is een van de mooiste wegen die het Vlaamse land te bieden heeft. Zodra je begint te stijgen waan je je echt in de Ardennen.  Aan de top van de Kluisberg vind je het uitgestrekte Kluisberg bos. Dat zich kilometerslang uitstrek en een prachtig uitzicht geeft. Het is net alsof je ergens in de buurt van Spa rondwandelt, zelfs de bouwstijl is gelijkaardig. Na een kleine boswandeling, om de beentjes even te strekken, merken we meteen dat Maserati met de Ghibli zijn doel niet gemist heeft.

Achter onze Ghibli staat en ander exemplaar in een prachtige blauwe uitvoering. Begin dit jaar zwaaide Maserati president Harald Wester met grote ambities. 60.000 wagens bouwen in 2014 met de Ghibli en Quattroporte op kop. Ongeziene cijfers voor Maserati en voor elke exclusieve autoconstructeur. Maar zeker niet uit de lucht gegrepen. Met de Ghibli gaan de opvolgers van Alfieri Maserati de strijd aan met de Duitse kolossen zoals de BMW 5, de Mercedes E en Audi A6 (de Ghibli diesel start al vanaf €60.000).

Op de vroege avond besluiten we een stukje af te snijden en de autostrade op naar Rijsel. Maar eerst volgen er, gelukkig, nog enkele afdalingen. Nog een keer mag de Ghibli de keel nog eens open zetten en worden we getrakteerd op een geroffel en geknal wanneer we enkele versnellingen naar beneden schakelen.

Kilometer na kilometer verwerkt de Ghibli de gewestwegen zonder moeite. Eens we op,de autostrade richting Lille rijden toon de Jongste Maserati zich van een heel andere kant. In normale mode is de Italiaan comfortabel afgeveerd en schakelt de soepele ZF versnellingsbak naadloos tussen de acht beschikbare versnellingen. Wanneer de sport-stand uitgeschakeld is, kan hij ook stil zijn, al mis je het gebrul van die mooie V6 erg snel. Een aparte knop voor de uitlaat demping is daarom iets wat we wel zouden kunnen appreciëren.

Bij het vallen van de avond komen we in Lille aan. Een heel leuke stad met typische Noord-Fanse trekjes.  Een prachtig opera gebouw wordt omringd door vele kleine straatjes. Parijs in het klein zeg maar. Omdat het grootste deel van het centrum van de stad niet voor vierwielers toegankelijk is laten we de wagen achter in een van de vele ondergrondse parkings en zetten we onze ontdekkingstocht te voet verder. Lille is een echte studentenstad. Een stadje dat leegloopt tijdens het weekend en bruist op de weekavonden. Het is zondag vandaag en de meeste restaurants zijn vandaag gesloten. Gelukkig vinden we op de hoek van “la grand marché” een Pain Quotidien die 7 dagen op 7 geopend is.

We sluitend de avond af met een bezoekje aan … Een oud theater gebouw waar op het binnenplein een oud rommelmarktje is met allerhande snuisterijen zoals retro posters, lp’s en schaalmodellen aan weggeef prijsjes. We kunnen het niet laten om even in onze portefeuille tasten ( wie laat er nu een 1/43 schaalmodellen van een Maserati A6GC en Fiat 8V in Mille miglia uitvoering liggen)

Tevreden keren we terug de grenzen over naar ons eigen belgenlandje. België mag wel erg klein zij maar maar blijft verassen. We mogen wel altijd blijven vloeken op de schijnbaar eeuwig durende files en steen en been klagen over de staat van de autosnelwegen. Maar met een beetje zoeken, leer je snel dat je zelfs in Vlaanderen een hoop rijplezier kan beleven of je nu achter het stuur zit van een geweldige Maserati Ghibli of je eigen wagen.

Tekst & Foto’s:
Frederik Herregods

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.