Evolutie staat niet stil, ook niet bij Lotus Cars, het befaamde Britse automerk dat bekend staat om zijn vederlichte wagens van sportief alooi. De Lotus Elise S Club Racer is de extreemste variant van een op zich al “hardcore auto”. Nu de lente dit jaar zo vroeg voor de deur staat leek het ons het uitgelezen moment aangebroken om de nieuweling eens een keertje te onderwerpen aan een grondige testrit.

Toeval of niet maar de weergoden waren ons bijzonder goed gezind toen we de sleutel van de Elise S Club Racer overhandigd kregen. Meteen opteerden we voor de hand liggende keuze om de nieuwe Lotus ‘open’ te rijden en een mooie rit te maken richting Zeeland.

Het instappen vergt een beetje gewenning door de hoge drempel en koker waarin je je moet nestelen maar al snel vind je de juiste methode. Deze roadster is net dat beetje anders is dan bij de gemiddelde auto. De beschikbare binnenruimte is vrij beperkt, zeg maar net voldoende. Door de lage zitpositie en de kuipstoeltjes, bevestigd op de bodem, verkrijg je een beter ‘fysiek’ contact met de weg.

“Nuja, een Lotus koop je  niet voor een ‘verzameling’ aan elektronische snufjes.”

Eens de krachtbron tot leven gewekt, ontstaat een licht grommend geluid dat zijn oorsprong van de ‘eenvoudige’ standaardmotor verraadt. De versnellingspook van de overigens excellent schakelende zesbak bevindt zich op de hoger geplaatste middenconsole, iets wat we best konden appreciëren. Zoals we hiervoor reeds aanhaalden; alle overbodige en gewichtsverhogende gadgets die je tegenwoordig in hedendaagse wagens terugvindt werden bij deze ‘hard core’ roadster gewoonweg ‘vergeten’.  Nuja, een Lotus koop je voor zijn uitstekende dynamische eigenschappen, niet voor een ‘verzameling’ aan elektronische snufjes.

Het zal wellicht niemand verbazen dat de Club Racer, ondanks zijn vrij beperkt vermogen, een stevig tempo op te houden. Een staande sprint neemt niet minder dan vier tellen in beslag en binnen de kortste keer ga je de 200 km/h grens voorbij. Toch mag je stellen dat deze Lotus zich het best in zijn sas voelt bij iets lagere snelheden op de bochtige secundaire wegen die ons naar de Oesterdam brachten. Dit prachtig stuk weg heeft iets magisch, zeker bij goed weer. Je rijdt als het ware door een landschap met enkel water om je heen.

Richting Tholen heb je links van je de Oosterschelde. Rechts heb je zicht op de Noorder voorhaven die iets verder weer uitmondt in het Bergische diep. Op de achtergrond zorgt het Markietzaatsmeer voor een verlengde van de matermassa.

“Als genageld aan de grond werp de lotus zich tussen de beekjes en kanalen.”

Als genageld aan de grond werp de lotus zich tussen de beekjes en kannalen. Het prettige in het hand liggende stuurwiel met een (gelukkig) niet te grote diameter laat makkelijk stuurcorrecties toe. De afwezigheid van stuurbekrachtiging mag dan ook een zege genoemd worden. Hierdoor krijg je een reële terugkoppeling van de stuurinrichting over het gedrag van de wagen, een niet onbelangrijke factor wanneer je echt de limiet gaat opzoeken. En die grens ligt behoorlijk ver!

Bij het snel nemen van korte bochten vertoont de Club Sport een hintje. Een eigenschap die je makkelijk kun beperken door de tractiecontrole uit te schakelen en met een stevige stoot gas de achterwielen naar buiten te duwen. Duik je lange bochten behoorlijk snel in, dan toont de Elise zich ernom gebalanceerd. De wagen rolt amper heen en weer in de bochten. Ongelofelijk hoe ver je kan gaan zonder elektronica…

Mocht je er dan toch net iets overgaan, dan zorgt een kleine correctie ervoor dat de achtertrein terug in het gareel spring. Prachtig gewoon!

Het spreekt wel voor zich dat de geweldige dynamische eigenschappen geen ruimte laten voor enig comfort, zeker met het wegdek in vergaande staat van ‘ontbinding’.  Onze ruggenwervel begint terug een beetje pijn te doen als we er aan terug denken.

Puur, eenvoudig en zuiver, een greep uit enkele karakteristieke termen die de meest extreme Elise, typeren zoals hij is. Net zoals de suffix ‘Club Racer’ het laat vermoeden staat hij best zijn mannetje op het circuit maar ook op de openbare weg blinkt deze kleine roadster uit door zijn uitmundende dynamische kwaliteiten. Meer bepaald dankzij zijn excellente wegligging en een uitermate goede balans weet Lotus als geen ander zijn reputatie te bevestigen

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.