Na een lange afwezigheid viert Porsche dit jaar zijn officiële terugkeer in het ‘Wereldkampioenschap Uithoudingsracen’, alom bekend als FIA WEC.

De 919 Hybrid, het gloednieuwe prototype uit Zuffenhausen, sluit daarbij eervol aan bij een rijke traditie en mikt op een overwinning in de 24 uur van Le Mans, ‘s wereld meest prestigieuze langeafstandswedstrijd. Volante was te gast in Francorchamps waar de laatste race voor de Franse uithoudingsklassieker plaatsvond en blikt kort terug op de rijke geschiedenis van Porsche in deze discipline.

 Reeds in 1963 prijkte het circuit van Francorchamps op de kalender voor het WK uithouding datt toen het ‘Wereldkampioenschap der Merken’ heette. Na vele klassenzeges verscheen Zuffenhausen met sportwagens en prototypes, gepiloteerd door de beste stuurviruozen, die aanspraak maakten op de algemene overwinning. In 1969 bezorgde het duo Jo Siffert-Brian Redman Porsche’s eerste zege in het algemene klassement. Hoewel die Zwitsers-Britse bemanning met een Porsche 908 reden, waren de ogen gericht op de gloednieuwe 917 die tijdens de Belgische 1000 km zijn debuut maakte en zich in een mum van tijd tot de meest legendarische sportwagen zou schoppen die de indrukwekkende Porsche geschiedenis ooit heeft gekend. Vanaf dan had Zuffenhausen de smaak van de overwinning te pakken.

Zowel in ‘70 als ‘71 legde de 917 in de Gulf kleuren beslag op de eerste positie. Een schitterend resultaat dat op Le Mans werd herhaald. Een reeks mooie resultaten die Porsche in 1971 de derde wereldtitel op rij opleverde. Toen in 1982 het wk uithouding werd bevolkt door sport/prototypes die voldeden aan het Group C reglement domineerde de opnieuw gloednieuwe 956 de Ardeense Etmaalrace. Niemand minder dan Jacky Ickx , bijgestaan door Jochen Mass, verzilverde in ‘83 zijn overwinning nogmaals van het vorige jaar. Het jaar daarop was het de beurt aan de betreurde Stefan Bellof die het rijke 956 palmares aanvulde met een nieuwe Porsche zege.

De 917 die tijdens de Belgische 1000 km zijn debuut maakte en zich in een mum van tijd tot de meest legendarische sportwagen zou schoppen

 In 1986 was het de beurt aan een andere beroemde Belg, Thierry Boutsen de samen met Frank Jelinski aan boord van een 962, de volgende evolutie van de 956, zegevierde in de 1000 km. De 962 scoorde ook op Le Mans. In die jaren legde Porsche meermaals beslag op de wereldtitel uithouding waarvoor ze ondertussen een ‘patent’ hadden tot en met ‘86! Door het toedoen van de moordende politiek van F1 baas Bernie Ecclestone verdween het wereldkampioenschap voor sport/proto’s in 1994 en moest het plaatsmaken voor uithoudingswedstrijden met GT’s. In 1996 ontwikkelde Porsche daarvoor de 911 GT1 waamee Thierry Boutsen, bijgestaan door HJ Stuck, prompt een overwinning in de wacht sleepte tijdens de 4 uurswedstrijd op Francorchamps.

Het echte werk: 2014 FIA WEC

Het FIA WEC (World Endurance Championship) nam het startschot over de kleine plas, in Silverstone. Waar Toyota domineerde, de Audi’s een rampzalige race beleefde door twee wagens in de muur te parkeren en Porsche  keerde niet ontevreden terug door in de eerste wedstrijd een podium te bemachtigen.

Hongerig naar meer trok Porsche naar de Belgische Ardennen en zette meteen de toon door de pole position te grijpen en Porsche #14 werd meteen naar een favorietenrol gekatapulteerd. Een mindere start dwong de 919 Hybrid echter de jacht te openen op de leidende Toyota TS040 van Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sébastien Buemi.

“Hongerig naar meer trok Porsche naar de Belgische Ardennen en zette meteen de toon door de pole position te grijpen”

Na 4 uur wedstrijd kreeg Lieb echter af te rekenen met een elektrisch probleem waardoor er twee plaatsen werd verloren. Ondanks deze pech wist deze Porsche nog een mooie 4de plaats te veroveren. Tweede werd de Audi R18 e-Tron van Di Grassi, Duval en Kristensen. Op een derde stelling vonden we de tweede Toyota terug, bereden door Wurz, Sarrazin en Nakajima.

Ook de tweede, misschien de nog net iets te nieuwe Porsche 919 Hybrid met startnummer 20, bemand door het trio Webber-Bernhard en Hartley, kreeg te maken met de pechduivel en eindigde 23ste.

In de LMP2 klasse ging de zege naar de Morgan G-Drive Racing. Bij de GT’s was het al Ferrari wat de klok sloeg. Zowel in GTE Pro waar Bruni-Vilander met de bloemen gingen lopen. Toch wist de 911 RSR van het duo Pilet-Bergmeister roet in het eten te gooien door in het laatste uur de tweede 458 Italia van de tweede plek te weerhouden. In GTE Am verdeelden het trio Cioci,Perez-Ciompanc en Venturi (ook in een Ferrari) de buit.

 Archiefbeelden: © Porsche Motorsport, Spa 2014 beelden © Frederik Herregods

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.