Tijdens de Ardeense afspraak had Volante een kort gesprek met de Australiër, ex F1-ster die dit jaar het Porsche fabrieksteam vervoegde.

Van F1 naar FIA WEC is volgens sommigen een stap terug? Ben je tevreden met je overstap die je gemaakt hebt?

MW: Absoluut. Er bestaat zoiets als een tijd van komen en gaan. Sinds 2002 ben ik actief in het F1 circus en heb goede herinneringen aan deze periode. Toch was nu de tijd aangebroken om met iets nieuws te beginnen. Sinds een tijdje was kon ik geen goede balans meer vinden tussen werk en mijn privé situatie. Ik had reeds een tijdje daarover gedacht om een einde aan de F1 te maken maar wachtte nog een goede opportuniteit af. Toen Porsche mij contacteerde om deel uit te maken van het fabrieksteam dat zou deelnemen aan het Wereldkampioenschap Uithouding heb ik geen moment getwijfeld! Ik beschouw dit als een volgende mijlpaal in mijn carrière als professionele piloot.

Merk je een verschil op met een Formule 1 team?

MW: Het niveau van het fabrieksteam in Zuffenhausen kan werkelijk gelijkwaardig genoemd worden met dat van een volwaardig Formule 1 team. Porsche laat niets aan het toeval over en beschikt over een superprofessionele structuur die niet moet onderdoen voor de allergrootste topteams uit de ‘koningsklasse’.

Op welk vlak verschilt de 919 Hybrid duidelijk met een Formule één bolide?

MW: Beiden vertonen zich behoorlijk gelijkwaardig. Op het gebied van acceleratie merk je niet zo veel onderscheid. Het grote verschil uit zich echter bij de rempunten. Door zijn lager gewicht kan een Formule één wagen net iets later in de remmen gaan. Daarintegen is het comfort van een prototype beduidend beter waardoor je je minder vermoeidt. Een niet te onderschatten factor tijdens het lange afstandsracen.

Wat zijn op dit ogenblik je prioriteiten ?

MW: Eerst en vooral wil ik zoveel mogelijk ervaring opdoen. Zoveel mogelijk kilometers vergaren door de testen en testen. Een kwestie van de wagen zo goed mogelijk te leren kennen en ook te bedrijfzeker te maken voor onze grote afspraak op Le Mans. Porsche voorziet een grondige simulatie waarbij een reële 24 uurssituatie zo goed mogelijk wordt benadert.

Hoe was je ervaring in de vorige wedstrijd op Silverstone?

MV: Zeer positief. Hoewel we tot opgave gedwongen werden door een stukke versnellingsbak hebben we heel wat nuttige data kunnen vergaren. Laten we niet vergeten dat dit het racedebuut was voor de nieuwe 919 Hybrid en er logiserwijze nog wel wat werk aan de winkel is. In Spa wisten we tijdens een bijzonder spannende qualificatie de pole te veroveren in de laatste ronde. De Porsche toont zich reeds bijzonder snel dus. Enkel op het vlak van uithouding moet er nog wat ervaring opgedaan worden. Daarom proberen we zoveel mogelijk kilometers af te leggen in reële wedstrijdcondities. Hou ons in de gaten op Le Mans!

20140502_untitled_2043

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.